نشست کمیسیون مشترک برجام در "وین" گمانه زنی ها در زمینه رفع تحریم‌ها
(last modified 1400-01-17T05:55:05+00:00 )
حمل 17, 1400 10:25 Asia/Kabul
  • نشست کمیسیون مشتر ک برجام در \
    نشست کمیسیون مشتر ک برجام در \"وین\" گمانه زنی ها در زمینه رفع تحریم‌ها

"وین"  پایتخت اتریش امروز میزبان نشست عادی کمیسیون مشترک برجام است .

پیش از این اجلاس؛ هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضورهیأت‌های ایران و گروه 1+4 روزجمعه گذشته به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد و شرکت کنندگان تصمیم گرفتند ادامه این نشست را به صورت حضوری در وین دنبال کنند. 

بعد از برگزاری نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام ،  اخباری منتشرشد مبنی بر اینکه هیأتی از آمریکا نیز روز سه‌شنبه در وین حضورخواهد داشت و قرار است مذاکراتی را با اعضای باقیمانده در برجام به غیر از ایران صورت دهد.

«سعید خطیب‌ زاده»  سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  در واکنش به حاشیه های این نشست با بیان اینکه جلسه  روز سه ‌شنبه  کمیسیون مشترک فرقی با جلسه های قبلی این کمیسیون ندارد، تصریح کرد:مسیر روشن است تحریم‌های آمریکا تماما باید برداشته و راستی آزمایی شود؛ و فقط یک گام داریم که  آن یک گام هم شامل برداشته شدن همه تحریم‌های آمریکاست و در مقابل آن ایران آمادگی دارد اقدامات جبرانی خود را متوقف کند و به عقب برگرداند.

خطیب زاده همچنین درباره ادعای روزنامه وال استریت ژورنال درباره حصول دو توافق در وین، گفت: اینکه ۱+۴ در کجا و چگونه با آمریکا صحبت می‌کند به خود ۱+۴ مربوط است.

"سید عباس عراقچی" معاون وزیر خارجه  هم که ریاست تیم ایران در نشست وین را برعهده دارد ؛در اظهاراتی اعلام کرد، در نشست روز سه شنبه در وین صرفا اعضای کنونی برجام حضور خواهند داشت و آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نخواهد داشت و این قطعی است

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه  درهمین خصوص با تاکید بر اینکه به تصمیم طرف ایرانی احترام می‌گذاریم؛ گفت: تا زمانی که تصمیم دیگری از سوی تهران اتخاذ شود بر روی روند گفت‌وگوهای غیرمستقیم - که همگی از جمله آمریکا بر روی آن توافق دارند- کار می‌کنیم.

موضع ایران در باره برجام صریح  و منطبق با حقوق ایران دراین توافق  است.جمهوری اسلامی ایران زمانی اقدامات خود برای بازگشت به تعهدات برجامی را آغاز می‌کند که تمامی تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا رفع شده باشد. لذا آمریکا انتخابی جز رفع تحریم‌های ضد ایرانی، آن هم به گونه‌ای که قابل راستی‌ آزمایی باشد، ندارد. تعلیق حدود ۱۵۰۰ مورد تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران،گام اصلی است که باید از طرف امریکا برداشته شود .

"جو سیرنسیونه" عضو شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی به این نکته اشاره می کند که در این مرحله هرآنچه در وین رخ دهد، تنها در شرایطی می‌تواند گامی مهم و مثبت تلقی شود که با رفع سوءظن‌ها و سوءتفاهم‌ها، و دفع موانع و مداخلات غیرسازنده، به این اراده سیاسی استحکام و تداوم بخشد. در غیراینصورت بازگشت به برجام ، امری تقریباً ناممکن است. 

درهر صورت اراده سیاسی موتور محرکه فرآیند احیای برجام است و عبور از  دشواری‌های فنی و غیرفنی ، به جدیت و استمرار عزم طرف های مقابل بستگی دارد. هر چند که با توجه به تجربه های قبل و فضای بی‌اعتمادی ناشی از نقض آشکار برجام ؛دستیابی به  توافق فرآیندی دشواربه نظرمی رسد.آنچه در ورای گمانه زنی های رسانه ای در خصوص نشست وین اهمیت دارد عملگرایی و بازسازی اعتماد از دست رفته در قول و وعده های برجامی از طرف مقابل است.ازاینرو باید دید در نشست امروز وین آیا زمینه ای برای طراحی یک نقشه راه مهیا خواهد شد ؛به نحویکه برنامه واقدام  سریع  ایالات متحده جهت رفع همه تحریم‌های را در برگیرد.

کلیدواژه