حمل 21, 1400 09:22 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: آمریکا در افغانستان به دنبال اهداف خودش می باشد و در میان دولت افغانستان و طالبان نیز روحیه صلح خواهی وجود ندارد و در چنین شرایطی مردم افغانستان قربانی طالبان و جمهوریت خواهند شد.

رحمت الله نهضت یار کارشناس سیاسی افغان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن اشاره به طرح صلح دولت افغانستان و آمریکا برای صلح افغانستان گفت: آمریکا در افغانستان به دنبال منافع خودش می باشد و می خواهد که یک حکومت مشارکتی در افغانستان روی کار بیاید تا همچنان منافع این کشور در افغانستان حفظ شود.

وی تصریح کرد: ولی این طرح آمریکا را نه دولت افغانستان و نه هم طالبان قبول دارند و در حال حاضر روحیه صلح خواهی در طرفین وجود ندارد و بزرگترین قربانی صلح در حال حاضر مردم افغانستان هستند.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: محمد اشرف غنی حاضر به تسلیم قدرت به طالبان نخواهد شد و قدرت خود را قربانی صلح نخواهد کرد و و از سویی طالبان هم طرح رئیس جمهور افغانستان مبنی بر انتخابات زود هنگام را نخواهند پذیرفت و در چنین شرایطی مردم افغانستان قربانی طالبان و جمهوریت خواهند شد.

نهضت یار در ادامه به اختلافات داخلی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله اشاره کرد و افزود: شورای مصالحه ملی در پی آن است که یک طرح مشخص از سوی همه گروه های سیاسی افغانستان را به نشست ترکیه ارائه کند، ولی در حال حاضر اختلاف میان ارگ و شورای مصالحه ملی مانع بزرگ برای رسیدن یک اجماع داخلی است.

وی یادآور شد: البته در بحث صلح افغانستان قدرت های منطقه ای و جامعه جهانی دخیل هستند و بدون اجماع جهانی و منطقه ای صلح تحقق پیدا نمی کند و بهترین گزینه آن است که به جای نیروهای آمریکایی در افغانستان، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر شوند تا زمینه برای ایجاد صلح در این کشور فراهم شود.

کلیدواژه