ارث حق زنان است و این حقوق شرعی و قانونی در برخی از مناطق افغانستان، نادیده گرفته می‌شود
(last modified 1400-02-04T05:38:38+00:00 )
ثور 04, 1400 10:08 Asia/Kabul

کارشناس علوم دینی و فعال حقوق زنان گفت: در اسلام و در قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان حق ارث برای زنان در نظر گرفته شده است ولی این حقوق در برخی از مناطق افغانستان به خاطر عرف و سنت های غلط برای زنان نادیده گرفته می شود.

حوریه بیانی کارشناس علوم دینی در امور حقوق زنان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری، در باره حق میراث زنان در جامعه کنونی افغانستان گفت: در قرآن، در قانون اسلامی و مدنی و قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان حق ارث زنان به عنوان یک حق شرعی و قانونی در نظر گرفته شده است و اگر در برخی از مناطق افغانستان حق ارث زنان نادیده گرفته می شود با اصل اسلام و قانون اساسی افغانستان مخالفت دارد.

وی در ادامه افزود: در ذیل آیات و روایت که در اسلام آمده و تاکید شده است که زنان به عنوان همسر، دختر، مادر و خواهر داری ارث می باشند و مقدار ارث در قران نیز برای زنان مشخص شده ولی در بسیاری از مناطق افغانستان سهم ارث برای زنان پرداخت نمی شود و زنان جامعه از این حقوق اساسی خود محروم هستند.

این کارشناس افغان اظهار داشت: محروم بودن زنان از ارث به عدم آگاهی زنان و مردان بر می گردد و متاسفانه یک سنت غلط در افغانستان وجود دارد که دختر را نادیده می انگارند و به وجود او اهمیت نمی دهند و می گویند «دختر مال مردم است» و این جمله به عنوان یک مثال همیشه مطرح می شود و زنان را از حق اساسی آن ها به ویژه ارث محروم می کند.

بیانی تصریح کرد: بخشی از این مشکل، عدم آگاهی زنان و مردان جامعه از حقوق زنان است که باید این آگاهی در جامعه بوجود بیاید و به ویژه مردان باید به این آگاهی دست پیدا کنند که وظیفه خود را در قبال حقوق زنان به عنوان یک وظیفه شرعی و قانونی ادا کنند.

این دانش آموخته  کلام و فلسفه اسلامی بیان داشت: در قانون اساسی و قانون مدنی افغانستان به صراحت آمده است که هر زن و مرد می توانند شرعا و قانون از اقارب متوفی خود مثل پدر، مادر، شوهر و مانند این ها ارث ببرند.

وی در ادامه بیان داشت: در قانون مدنی افغانستان حق ارث زنان را بر اساس شرع اسلام تعیین شده است و رفتاری که در برخی از مناطق افغانستان وجود دارد، مخالف شرع مقدس اسلام و هم مخالف قانون اساسی است.

این کارشناس افغان یادآور شد: در افغانستان عرف و سنت ها باعث شده است که مالکیت را برای زن نادیده بگیرند و وقتی حق مالکیت برای زن وجود نداشته باشد، ارث داشتن او هم بی معنا خواهد بود چون ارث هم از اموال منقول و هم غیر منقول برای زنان تعلق می گیرد.

حوریه بیانی اظهار داشت: متاسفانه سنت ها و رفتارهای غلط در جامعه افغانستان باعث شده است که این سنت ها به عنوان یک رفتار دینی قلمداد شود و در نتیجه برخی  فکر می کنند که دین برای زن حق قایل نشده در حالی که در دین از زنان حمایت کامل شده است.

  

کلیدواژه