ثور 05, 1400 14:07 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان گفت: در مرحله نخست، کارمندان مراکز درمانی و اهالی رسانه در اولویت تزریق واکسن کرونا بودند و در حال حاضر هم اعلام کرده ایم که تمام افراد بالای 18 سال به استثنا افراد حامله و شیر ده می توانند برای تزریق واکسن به مراکز درمانی مراجعه کنند.

دستگیر نظری سخنگوی وزارت صحت عامه(بهداشت) افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به موج سوم کرونا در افغانستان گفت: در دو روز گذشته ما شاهد افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مناطق شرقی افغانستان بودیم و در آخرین آمار ثبت شده از 1137 نفر کسانی که برای تست به مراکز درمانی مراجعه داشتند 113 مورد مثبت اعلام شد و در شبانه روز گذشته 10 نفر هم فوت شده اند.

وی افزود: برای مدیریت موج سوم ویروس کرونا، همه مردم باید همکاری داشته باشند و مبارزه و کنترل این ویروس فقط با امکانات دولتی میسر نمی باشد.

نظری بیان داشت: وزارت صحت عامه با همکاری برخی دیگر وزارتخانه ها همچون وزارت احیا و انکشاف و دهات به دنبال شناسایی افراد مبتلا به این بیماری است و همچنین با همکاری وزارت حج و اوقاف افغانستان در تلاش هستیم تا از طریق منابر مردم را آگاه کنیم تا این بیماری را جدی بگیرند.

نظری تصریح کرد: مهم ترین موضوع برای کنترل بیماری کووید-19 پیشیگری از بیماری است و اگر مردم این بیماری را جدی نگیرند ما شاهد افزایش مبتلایان خواهیم بود که متاسفانه مردم جدی نمی گیرند و اکثریت از ماسک استفاده نمی کنند و وضعیت بی تفاوتی که در حال حاضر وجود دارد نگران کننده است.

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان اظهار داشت: آمادگی کامل برای پذیرش بیماران داریم و از نظر کمبود امکانات فعلا مشکلی وجود ندارد و امیدواریم که وضعیت به گونه ای بحرانی نشود که با کمبود امکانات مواجه شویم.

 

وی در مورد شرایط تزریق واکسن کرونا گفت: تا امروز 900 هزار دوز واکسن که برای 450 هزار نفر قابل طبیق است در اختیار افغانستان قرار گرفته است و تا کنون برای 370 هزار نفر واکسن تزریق شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در مرحله نخست، کارمندان صحی و اهالی رسانه در اولویت بودند و در حال حاضر هم اعلام کرده ایم که تمام افراد بالای 18 سال به استثنا افراد حامله و شیر ده می توانند برای تزریق واکسن به مراکز درمانی مراجعه کنند.

این مقام مسئول در وزارت صحت عامه افغانستان یادآور شد: در حال حاضر هر روز 20 تا 30 هزار دوز واکسن تزریق می کنیم و این کار جریان دارد و قرار است که 16 میلیون دوز واکسن از سوی اتحادیه جهانی واکسن به تدریج در اختیار ما قرار بگیرد.

 

لازم به ذکر است که همزمان با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان، وزارت صحت عامه افغانستان اعلام کرد که وضعیت شیوع این ویروس را تحت کنترل دارد و برای مهار موج سوم آن آمادگی لازم گرفته شده است.

این موضوع را وحید مجروح، سرپرست این وزارت دیروز (شنبه، ۴ ثور/اردیبهشت) در گفت‌وگو با نمایندگان ادارات مربوطه این نهاد، روسای ادارات بهداشتی ولایات، نمایندگان بخش خصوصی و مؤسسات عرضه‌ خدمات درمانی مطرح کرده است.

بر اساس این اعلام، او گفت: «با وجود اینکه موارد ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان اندک بوده و وضعیت خوشبختانه تحت کنترل است، اما باز هم ما آمادگی‌های لازم را برای مهار موج سوم [ویروس کرونا] کسب کرده‌ایم

سرپرست وزارت صحت افغانستان با تأکید بر جلوگیری از موج سوم ویروس کرونا در این کشور، به تمامی ادارات بهداشت دستور داده است تا در این بخش تدابیر جدی اتخاذ کنند.

این درحالی است که تاکنون ۵۸ هزار و ۸۴۳ مورد ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان شناسایی شده است. از این میان، دو هزار و ۵۸۲ نفر جان باخته و ۵۲ هزار و ۳۹۲ نفر دیگر نیز بهبود یافته‌اند.

 

کلیدواژه