ثور 05, 1400 14:10 Asia/Kabul

نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در کنار آموزش و تجهیز نیاز به مدیریت سیاسی، انگیزه و روحیه قوی دارند

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان تاکید کرد: نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در کنار آموزش و تجهیز نیاز به مدیریت سیاسی، انگیزه و روحیه قوی دارند.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: طی بیست سال گذشته روی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کار شده اما مهم است که مدیریت سیاسی کشور چگونه این نیروها را مدیریت می کند و چگونه از آن ها استفاده می کند.

وی با اشاره به اظهارات محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان مبنی بر اینکه با خروج نیروهای خارجی از این کشور مشکلی ایجاد نمی شود و نیروهای افغان توان تامین امنیت و دفاع را دارند، اظهار داشت: رئیس جمهوری افغانستان خود را ناگزیر می داند شعارهایی بدهد که برای ادامه کارش مفید باشد و به نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور روحیه بدهد. اما نگرانی جدی از ناحیه رهبری سیاسی است، چنانکه گاهی خط قرمزی تعیین می کند و پس از آن مساله چندان پیگیری نمی شود، رئیس جمهوری افغانستان معمولا شعارهای بزرگی می دهد اما در نتیجه فشارهای اندک این شعارها تغییر می کند و مساله به گونه ای توجیه می شود.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نبراس در مورد آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان طی دو دهه گذشته هم گفت: این نیروها تا حدی آموزش دیده اند، اما مدیریت سیاسی و دادن انگیزه و روحیه به این نیروها هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تجهیز و تدارکات منظم نیز اهمیت دارد اما بسیاری اوقات تدارکات منظم وجود نداشته و فساد هم در این بخش مانند بخش های دیگر وجود داشته و روابط هم بر ضوابط مقدم است.

به گفته اشراق این مسایل سبب می شود که ضریب توانایی نیروهای امنیتی و دفاعی کاهش پیدا کند، بنابراین نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان آموزش دیده اند و تجهیز هم شده اند اما مهم این است که این نیروها چگونه رهبری می شوند، چگونه به آن ها انگیزه داده می شود، روحیه شان در چه سطحی است، روابط چطور است و آیا فساد وجود دارد یا خیر.

وی در رابطه با برخی ابراز نگرانی ها در خصوص خروج غیرمسوولانه نیروهای خارجی از افغانستان هم گفت: این ابراز نگرانی ها بجا است، در صورتی که خروج نیروهای خارجی بدون تعریف و تضمین وضعیت صلح آمیز در افغانستان و به صورت غیر مسوولانه، این کشور را دچار مشکل می کند.

 

کلیدواژه