ثور 11, 1400 13:56 Asia/Kabul

با خروج نیروهای خارجی از افغانستان دولت این کشور تقویت می شود و محال است طالبان بتوانند این دولت را شکست دهند

استاد دانشگاه کابل گفت:با خروج نیروهای خارجی از افغانستان دولت این کشور تقویت می شود و محال است طالبان بتوانند این دولت را شکست دهند.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طالبان تاکنون نتوانسته اند کنترل یک شهر عمده را هم در اختیار بگیرند، گهگاهی هم که یک ولسوالی را تصرف می کنند توسط نیروهای دولتی به عقب رانده می شوند بنابراین نباید مسایل بزرگتر از جمله آزادی زندانیان خود را قبل از برقراری آتش بس مطرح کنند.   

وی با اشاره به تلاش طالبان برای آزادی زندانیان این گروه پیش از آغاز مذاکرات هم عنوان کرد: با توجه به تجربه تلخ گذشته از آزادی زندانیان طالبان، به نظر نمی رسد که دولت افغانستان بار دیگر به آزادی زندانیان این گروه تن دهد. زیرا به دنبال آزادی بیش از پنج هزار زندانی طالبان از سوی دولت افغانستان در نتیجه توافقنامه امریکا و طالبان خشونت ها در افغانستان افزایش پیدا کرد از اینرو اعضای پارلمان این کشور هم تاکید دارند تا زمانی که آتش بس برقرار نشود زندانیان طالبان آزاد نشوند و این چیزی است که مردم هم خواستار آن هستند.

استاد دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل گفت: اکنون که نیروهای خارجی در حال خروج از افغانستان هستند دیگر نباید طالبان به جنگ و خشونت ادامه دهند اما این گروه تحت سیطره پاکستان عمل می کند و اهمیتی به این موضوع نمی دهد. البته ممکن است اعلام کنند که خشونت ها را کاهش می دهند که آن هم بهانه ای برای ادامه جنگ است.

فانوس اظهار کرد: به نظر می رسد که تا برگزاری نشست استانبول طالبان بهانه تراشی های زیادی کنند و خشونت ها را هم افزایش دهند اما طالبان به جز حضور پای میز مذاکره، راه دیگری ندارد، پاکستان هم مجبور خواهد شد که با این مساله هماهنگ شود هرچند دیگر از ناحیه طالبان مانند گذشته سود عاید آن کشور نمی شود زیرا افراطیون در پاکستان هم مترصد فرصت هستند تا با هماهنگی با طالبان پایگاه قوی در افغانستان پیدا کنند.

این کارشناس سیاسی یاد آور شد که از سوی دیگر دولت پاکستان به خاطر جلوگیری از نزدیکی بیشتر هند و افغانستان تلاش می کند تا حدی دولت افغانستان را راضی نگه دارد، با وجود این تلاش هایی جریان دارد که تا طالبان تا پنجاه درصد در دولت افغانستان شریک شوند اما دولت این کشور اکنون دست بالا دارد و می خواهد در مذاکرات و در آینده افغانستان سهم بیشتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: دولت افغانستان و طرف های دیگر مطرح تلاش می کنند که در بین طالبان ایجاد شکاف شود که تاحدی این موضوع اتفاق افتاده و اکنون طالبان یکدست نیستند. البته گروه های مطرح داخلی در افغانستان هم روابطی با طالبان دارند در حالی که تجربه هم به آنان ثابت کرده که مذاکرات و توافقات یکجانبه با طالبان به ضررشان تمام می شود.

 

کلیدواژه