برای اصلاح و جلوگیری از بروز حوادث مالی نیاز به اراده محکم سیاسی و مدیریت دقیق است
(last modified 1400-02-13T09:34:43+00:00 )
ثور 13, 1400 14:04 Asia/Kabul

برای اصلاح در امور اقتصادی و جلوگیری از بروز حوادث مالی نیاز به اراده محکم سیاسی، توانمندی نهادهای مدیریتی و یک برنامه اصلاح گرایانه است

کارشناس اقتصادی افغان گفت: برای اصلاح در امور اقتصادی و جلوگیری از بروز حوادث منجر به آسیب های بزرگ مالی نیاز به اراده محکم سیاسی، توانمندی نهادهای مدیریتی و یک برنامه درازمدت اصلاح گرایانه است.

سیف الدین سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حادثه آتش سوزی شنبه شب در منطقه قلعه مراد بیک کابل و آتش سوزی های چندی پیش در گمرک های اسلام قلعه و فراه اظهار داشت: عوامل زیادی باعث بروز چنین حوادثی می شود اما مساله این است که در حال حاضر اراده محکمی برای اصلاح امور دیده نمی شود.      

وی افزود: رقابت های غیر منطقی و غیر معیاری، تضادها و اختلافاتی وجود دارد، گروه های متعددی برای بر هم زدن نظم و امنیت عمومی کار می کنند و دشمنان افغانستان هم برای ضربه زدن به اقتصاد افغانستان تلاش می کنند که همه این موارد قابل بررسی و پیگیری است.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل در مورد آتش سوزی تانکرهای مواد نفتی در کابل عنوان کرد: وقتی دولت در حومه شهر کابل میدانی را برای تجمع تانکرهای حامل مواد نفتی اختصاص می دهد و اجازه عبور و مرور روزانه را به آن ها نمی دهد زمینه برای وقوع چنین حادثه آتش سوزی و آسیب های ناشی از آن مساعد می شود ضمن اینکه سوء مدیریت دستگاه دولتی، ناتوانی برای تامین امنیت و فساد حاکم در نهادها به خاطر منافع شخصی قابل مشاهده است.

به گفته سیحون زمانی که تانکرهای مواد نفتی در یک جا جمع می شوند احتمالا نقل و انتقال و خرید و فروش غیر قانونی هم وجود دارد و یک بی احتیاطی ممکن است همه چیز را به آتش بکشد، در گذشته هم چنین وقایعی اتفاق افتاده و پیامدهای منفی جانی و مالی هم در پی داشته است.

این کارشناس افغان تاکید کرد: در صورتی که اراده ای برای اصلاح وجود داشته باشد و یک دستگاه پاسخگو و مسوولیت پذیری بر سر کار باشد، امکان بهبود وضعیت وجود دارد اما تا زمانی که نقص و نارسایی های ساختاری دیده شود و توانایی مدیریت و سازماندهی بری عبور از این دشواری ها وجود نداشته باشد اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

وی اضافه کرد: مساله این است که در افغانستان یک فساد نهادینه و ساختاری جریان دارد و در چنین وضعیتی نیاز به اصلاح ساختارها است و اگر قرار باشد در پی وقوع حوادث مختلف چند نفری مجازات شوند و قضیه پیگیری نشود تاثیری نخواهد داشت. باید بصورت جدی و استراتژیک به مساله نگاه شود و اصلاح در امور با یک برنامه دقیق صورت بگیرد.

 

کلیدواژه