ثور 18, 1400 14:57 Asia/Kabul

عضو مجلس نمایندگان افغانستان گفت: افغانستان باید زود تر از این ها شکایت قربانیان جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت را به دیوان بین‌المللی کیفری لاهه ارائه می داد و امیدواریم که این دادگاه به مسئولیت انسانی خود در قبال جنایات جنگی نیروهای خارجی مستقر در این کشور مسئولانه عمل کند.

سید محمد حسن شریفی نماینده مردم سرپل در مجلس افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری، با اشاره به سفر وزیر امور خارجه افغانستان به همراه هیئتی متشکل از چند مقام دولتی به هلند، برای ارائه اسناد جنایات جنگی نیروهای خارجی مستقر در این کشور به دادگاه لاهه گفت: یکی از وظایف دادگاه لاهه رسیدگی به جرائم جنگی علیه بشریت است و همه کشورها با ارائه اسناد لازم می توانند به این دادگاه مراجعه کنند و افغانستان هم باید خیلی زود تر از این نسبت به ثبت جنایات جنگی صورت گرفته در افغانستان به این دادگاه مراجعه می کرد.

وی در ادامه افزود: امیدواریم که هیئت افغانستان در این دادگاه با اسناد و شواهد لازم حاضر شود و اگر شواهد کافی وجود داشته باشد دادگاه به آن ترتیب اثر خواهد داد و در گذشته هم شاهد بودیم که در مورد بسیاری از کشورها و اشخاص این دادگاه حکم داده است.

شریفی تصریح کرد: بیم آن وجود دارد که افغانستان نتواند اسناد لازم را به این دادگاه ارائه کند، چون مسئولان ما در این مدت شاید آنگونه که لازم باشد به دنبال این اسناد نبوده اند ولی در هر حال این اقدام دولت افغانستان قابل تحسین است و حتی اگر اسناد لازم وجود نداشته باشد، دادگاه این فرصت را می دهد که در مرحله بعدی افغانستان مدارک لازم را ارائه بدهد.

عضو مجلس نمایندگان افغانستان بیان داشت: البته دیوان لاهه تاثیر پذیر از کشورهای قدرتمند است ولی با همه این ها امدیواریم که به مسئولت انسانی خود عمل کند.

 

لازم به ذکر است که وزیر امور خارجه افغانستان به همراه هیئتی متشکل از چند مقام دولتی برای ارائه اسناد جنایات جنگی نیروهای خارجی مستقر در این کشور، راهی لاهه در هلند شد.

 در هیئت اعزامی به لاهه هلند، محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه، فضل‌احمد معنوی، وزیر دادگستری، ذبیح‌الله کلیم، سرپرست دادستانی کل و شماری از اعضای عالی‌رتبه دولت افغانستان و کارشناسان نهادهای قضایی و امنیتی حضور دارند.

 هیئت اعزامی دولت افغانستان قرار است اسناد مربوط به  جرایم بین‌المللی در افغانستان از جمله نسل‌کشی، جنایات ضد بشری، جنایت جنگی و تجاوز را به دیوان بین المللی کیفری لاهه تحویل دهد.

 تاکنون صدها شکایت‌نامه به نمایندگی از یک میلیون و ۷۰۰ هزار قربانی جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت از طرف بازماندگان جنایات دو دهه جنگ به دیوان بین‌المللی کیفری لاهه ارسال شده است.

سفر هیاتی از دولت افغانستان به لاهه برای ارائه اسناد جنایات جنگی نیروهای خارجی در آن کشور پس از آن صورت گرفت که قضات  این دیوان در پنجم مارس 2020 میلادی، با آغاز تحقیقات درباره جرایم جنگی در افغانستان موافقت کردند.

به نظر میرسد،دیوان بین المللی کیفری برای رسیدگی به پرونده جنایات جنگی در افغانستان مسیر بسیار دشواری را پیش رو دارد که موفقیت در این عرصه،اعتماد افکار عمومی به این نهاد بین المللی را تقویت می کند. 

 

کلیدواژه