پیروان اهل بیت(ع) را از شهادت نترسانید، عشق و علاقه آن ها به علم و دانش هر روز بیشتر می شود
(last modified 1400-02-19T11:30:43+00:00 )
ثور 19, 1400 16:00 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی و فرهنگی گفت: اختلاف افکنی میان شیعه و سنی یکی از اهداف حمله به مراکز فرهنگی کابل است که البته به چنین اهدافی نخواهند رسید و ما شاهد بودیم که با حملات خونین به مراکز اهل تشیع، برادران اهل سنت به مراکز درمانی شتافتند تا خون آن ها در رگ برادران شیعه جاری شود.

گل محمد مختاری، کارشناس سیاسی افغان، در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری، با اشاره به رویداد خونین دیروز در مقابل مدرسه سید الشهدا(ع) کابل گفت: برخی حلقات خاص هستند که تلاش می کنند که همچنان آتش جنگ در افغانستان شعله ور باشد چرا که با آمدن صلح در افغانستان منافع برخی در خطر خواهد افتاد و این گروه ها و افراد، صلح و آرامش در افغانستان را متضاد با منافع خود می دانند.

وی تصریح کرد: اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان این حمله را متوجه گروه طالبان کرد ولی این گروه دست داشتن در این حمله را رد کرد و تا هنوز مشخص نیست که چه کسانی در این حمله به صورت مستقیم دست داشته اند.

مختاری یادآور شد: آنچه که مشهود است این که آمریکا نمی خواهد یک امنیت پایدار و یک حکومت سرتاسری در افغانستان بوجود بیاید و می خواهد آتش جنگ در افغانستان همچنان روشن باشد و منافع وی نیز از همین ناامنی تامین خواهد شد.

این فعال فرهنگی در ادامه به سهل انگاری نیروهای امنیتی در حفظ امنیت مراکز فرهنگی اشاره کرد و گفت: آنچه که کاملا مشهود است سهل انگاری نیروهای امنیتی در حفظ امنیت مدارس و مراکز فرهنگی کابل است، با توجه به این که در گذشته هم چنین حملات خونینی در این مراکز صورت گرفته بود نیروهای امنیتی باید در حفظ امنیت توجه لازم را انجام می دادند.

این کارشنا افغان در مورد اهداف طراحان حمله به مدرسه سیدالشهدا(ع) گفت: عاملان این حادثه چند هدف را از چنین حملاتی دنبال می کنند، در مرحله نخست می خواهند فضا را همچنان امنیتی نگه دارند و در مرحله بعدی با هدف قرار دادن مراکزی که متعلق به اهل تشیع است می خواهند میان شیعه و سنی در افغانستان اختلاف ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: هیچ وقت دشمنانان مردم افغانستان به این هدف شوم خود که اختلاف افکنی میان شیعه و سنی است نخواهند رسید، و ما شاهد بودیم که با حمله خونین به مراکز اهل تشیع برادران اهل سنت به مراکز درمانی هجوم بروند تا خون ان ها در رگ براردان شیعه ان ها جاری باشد.

گل محمد مختاری اظهار داشت: دشمنانان مردم افغانستان بدانند که هر چه مردم خون بدهند عشق و علاقه آن ها به علم و دانش بیشتر خواهد شد و این مردم در راه کسب علم از شهادت هراس ندارند.

لازم به ذکر است که عصر دیروز بر اثر سه انفجار پی در پی در نزدیک مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، بیش از 58 نفر تا این لحظه شهید و بیشتر از 155 زخمی شده اند.

 اکثر تلفات این انفجار، دانش آموزان مدرسه دخترانه «سیدالشهدا» در غرب کابل بودند.

این حمله با واکنش های تند داخلی و بین المللی در افغانستان مواجه شد.