جوزا 01, 1400 10:50 Asia/Kabul
  • پیام رهبرانقلاب به مناسبت پیروزی مقاومت فلسطین؛ تبیین شاخص های مهم  این پیروزی و تاثیر ان بر آینده فلسطین
    پیام رهبرانقلاب به مناسبت پیروزی مقاومت فلسطین؛ تبیین شاخص های مهم این پیروزی و تاثیر ان بر آینده فلسطین

حملات جنایتکارانه وتجاوزکارانه اسرائیل به غزه و کرانه باختری سرانجام با تن دادن رژیم صهیونیستی به شکست ذلت باردیگری پایان یافت .

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  شامگاه جمعه  با صدور بیانیه‌ای  با بیان اینکه آزمون این چند روز، ملت فلسطین را سرافراز کرد، تصریح کردند، ادامه‌ی جنایت ها و درخواست آتش‌بس هر دو شکست او بود. او ناچار شد شکست را بپذیرد.

اشاره رهبر معظم انقلاب به دو شکست برای اسراییل بیانگر چندنکته مهم در تحلیل  پیامدهای جنگ 12 روزه غزه است.

نکته نخست در بحث مقاومت است.بر اساس شاخص های میدانی نبرد ؛ جریان مقاومت  برغم توانمندی های نظامی دشمن صهیونیست بخوبی توانست  تفاوت های کمی و کیفی قابل توجهی را دراین جنگ نشان دهد  .توان موشکی گروه های مقاومت یکی از مولفه های مهم و کلیدی در این نبرد سرنوشت ساز بود که معادلات جنگ را به نفع مقاومت تغییر داد.

نکته دوم، شکل گیری حلقه ای تازه در روند مقاومت فلسطینی است . مقاومت گروه ها ی فلسطینی تا پیش از جنگ 12 روزه غالبا براساس کانون های مقاومت جدا ازیکدیگر در قدس و یا در بخش هایی ازباریکه غزه و یا کرانه باختری مطرح بود. این الگو اما در نبرد شمشیرقدس با یک تغییر استراتژیک همراه گردید که آثار مهمی را بدنبال داشت.اهمیت این تغییر که به یکپارچگی جریان مقاومت تبدیل شد برای سرنوشت و اینده فلسطین بسیار تعیین کننده است.

درپیام رهبر معظم انقلاب از این  تحول بعنوان ازمونی برای راهکارآینده فلسطین یاد و تصریح شده  است ؛آزمون همکاری قدس و کرانه‌ی باختری با غزه و اراضی ۴۸ و اردوگاه‌ها، راهکار آیند ه‌ی فلسطینیها را نشان داد. 

برخلاف جنگ‌های ۲۲ روزه، ۵۱ روزه و ۸ روزه گروه‌های مقاومت در غزه با رژیم صهیونیستی، این بار همه گروه های محور مقاومت  وارد عمل شدند . آنگونه"زیاد النخاله" دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین  گفته است؛ این یک نبرد محوری در تاریخ درگیری با دشمن صهیونیستی بود که موجب اتحاد  بی‌سابقه گروه‌های فلسطینی شده است.

غسان جواد ؛نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان در تحلیل این موفقیت بزرگ می گوید: 

"امروز مقاومت فلسطین در غزه معادلات جدید را در انتفاضه ایجاد کرده و در حال ترمیم قدرت بازدارندگی و تعدیل موازین قدرت در راستای منافع گروه‌های مقاومت است." 

نکته سوم درتحلیل اهمیت نتایج نبرد قدس ،نگاه به آینده و آشکار شدن ضعف های رژیم صهیونیستی در مقابل مقاومت ملت فلسطین است. در نبرد غزه؛ برای نخستین بار پس از سال ۲۰۰۶ مشخص  شد که نیروی هوایی اسرائیل ویژگی نیروی تعیین کننده را از دست داده است و نیروی زمینی نیز برای نبرد یا جنگ از نوع نسل چهارم در رویارویی با طیف‌های محورمقاومت آمادگی ندارد . این همان واقعیتی  است که لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی به ان اذعان  کرد و گفت: «اگر وضع ما با حماس این است وضع ما با حزب الله و ایران چه خواهد بود؟»

اکنون  صهیونیست‌ها در سطح گسترده‌ای اذعان می کنند که اسرائیل در این منطقه آینده‌ای ندارد. ناتوانی در بازدارندگی، سست‌تر شدن وضع داخلی، شکست در ذوب کردن فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ در جامعه صهیونیست‌ها و بروز شکاف در اعتماد صهونیست‌ها به آینده از نتایج شکست جدید است.

نکته آخر درتحلیل پیامدهای این شکست ، مسوولیت های بین المللی  جهان اسلام برای پیگیری جنایات اسراییل است .

از این منظر کشورهای اسلامی در بهترین موقعیت برای دفاع از حقوق ملت فلسطین قرار دارند که انتظار می رود به این مسوولیت خود بدرستی عمل کنند.رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام شان  با بیان اینکه دنیای اسلام یکسره در برابر قضیه‌ی فلسطین، مسئول و دارای تکلیف دینی است؛ تصریح کردند، همه‌ی عوامل مؤثر رژیم و شخص جنایتکار نتانیاهو باید تحت پیگردِ دادگاههای بین‌المللی و مستقل قرار گیرند و مجازات شوند و این به حول قوه‌ی الهی تحقق خواهد یافت.

کلیدواژه