قدرت بازدارندگی و خودکفایی در تسلیحات راهبردی دو مولفه مهم در دکترین دفاعی ایران 
(last modified 1400-03-03T06:06:33+00:00 )
جوزا 03, 1400 10:36 Asia/Kabul
  • قدرت بازدارندگی و خودکفایی در تسلیحات راهبردی دو مولفه مهم در دکترین دفاعی ایران
    قدرت بازدارندگی و خودکفایی در تسلیحات راهبردی دو مولفه مهم در دکترین دفاعی ایران

برخورداری از قدرت نظامی و بازدارندگی؛ منطبق با اصول متعارف دفاعی وحق مشروع همه کشورهاست.

بر اساس این حق مشروع؛ جمهوری اسلامی ایران از قدرت بازدارندگی و تهاجمی  موثر برای دفع تهدید ها در عرصه هوافضا، دریایی وعرصه زمینی،  برخورداراست.

امیر سرتیپ امیر  حاتمی "  وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه  در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای رزم زمینی سازمان صنایع دفاعی، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در موقعیتی قرار گرفته که در سده‌های اخیر بی‌نظیر است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران  با بیان اینکه امروز اثر این قدرت را در حوزه‌های مختلف می‌بینیم، تصریح کرد؛  دشمن  امروز  با تأسف می‌گوید برتری خود را در برابر ایران از دست داده‌ است.

امیر حاتمی با بیان این که هدف محوری دستیابی به تسلیحات راهبردی در همه حوزه‌های رزم بود تصریح کرد: در حوزه موشکی  امروز دارای  توانمندی حقیقی هستیم وایران امروز یکی از قدرتهای موشکی متعارف دنیا است.

در حوزه توانمندی های پهپادی نیز ایران  در سطح قدرت‌های اول دنیا قرار دارد دو در حوزه‌های الکترونیک، رادار  و سایبر نیز ایران پیشتاز است. 

 توان موشکی ایران امروز در سطح فناوری های پیشرفته جهانی قرار دارد. بعنوان مثال دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی جهان با نام «حاج قاسم» با برد ۱۴۰۰ کیلومتری در اختیار ایران است.این توانمندی  در کنار قدرت  ویژه هوابرد به‌ویژه جنگنده‌های سریع با توان حمل موشک‌های قدرتمند، می‌تواند دکترین دفاعی ایران را به‌سوی دکترینی دفاعی-‌تهاجمی تغییر دهد.

"عبدالرسول دیوسالار"استاد دانشگاه در حوزه  روابط بین‌الملل می گوید:

در واقع دکترین دفاعی ایران توانسته است محاسبات نظامی در ارزیابی قدرت نظامی ایران را تغییر دهد.

امریکایی ها در دوران اوج تحریم ها و تهدید ها علیه ایران تا مرحله تهدید به اقدام نظامی علیه ایران پیش رفتند اما جرات ورود به اجرای این تهدید را نکردند؛ زیرا شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد پنتاگون نیز معتقد است ورود به جنگ علیه ایران پرهزینه و توام با خسارت‌‌های استراتژیک خواهد بود.

گزارش جامع موسسه رند و کالج جنگ نیروی دریایی آمریکا، پهپادها را نیز چالش اصلی دفاع هوایی ارتش آمریکا در مقابل ایران معرفی کرده است .

نشریه آمریکایی نشنال اینترست The National Interest نیزدر تحلیلی درباره قدرت بازدارندگی ایران در حوزه های مختلف می نویسد: «قابلیت های نظامی واقعیتی است که ایران آن را پنهان نمی کند.» بسیاری از سایت‌های تحلیلگر مسایل نظامی نیز ایران را جزو ۱۰ کشور نخست جهان از نگاه توان موشکی می‌دانند. 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا؛ در بیاناتشان ضمن تبیین مولفه های اقتدار ملت ایران تاکید کرده اند که هدف از سیاست «قدرت بازدارنده نظام اسلامی» جلوگیری از شکل گیری حتی خیال حمله به ایران در ذهن زورگویان بین المللی است.

ایشان  در سخنانی در سالروز قیام تاریخی 19 دی ماه 58 مردم شهر مقدس  قم، با اشاره به  مولفه های اقتدار نمونه‌هایی از قدرت دفاعی امروز ایران مثل ساقط کردن پرنده متجاوز آمریکایی در آسمان ایران و یا در هم کوبیدن پایگاه عین‌الاسد، تصریح کردند : دشمن در مقابل این واقعیتها ناگزیراست قدرت و توانایی‌های دفاعی ایران را در محاسبات و تصمیمات خود در نظر بگیرد.

پایگاه تحلیلی امنیتی دبکا فایل DEBKAfile وابسته به رژیم صهیونیستی چندی قبل  در گزارشی درباره قدرت موشکی ایران نوشت؛ برخلافِ برآورد غلط کارشناسان غربی، نه آمریکا و نه اسرائیل ظرفیت و توانایی مقابله با موشک‌های ایران را ندارند.

در تحلیل نهایی باید گفت، با توجه به نقش تاثیرگذارایران بر ترتیبات امنیتی در منطقه، حفظ  بالاترین سطح از امادگی های دفاعی و بازدارندگی نیروهای مسلح دارای اهمیتی راهبردی است.تاکید وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران براین نکته که قدرت دفاعی ایران با منطق دقیق و درست مورد استفاده قرارمی‌گیرد وهمه کشورهای منطقه باید با هم امنیت داشته باشند ؛بیانگر دید گاه چند جانبه گرایانه  ایران نسبت به مقوله امنیت جمعی است.    

کلیدواژه