جوزا 06, 1400 13:10 Asia/Kabul
  • تلاش آمریکا برای تقویت نظامی رژیم اسرائیل پس از ناکامی در جنگ غزه
    تلاش آمریکا برای تقویت نظامی رژیم اسرائیل پس از ناکامی در جنگ غزه

ناکامی رژیم اسرائیل در مقابله با گروه های مقاومت فلسطینی در جریان جنگ 12 روزه غزه، واکنش فوری آمریکا به عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی را موجب شده است.

در این راستا "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا از روز سه شنبه به غرب آسیا سفر کرده و پس از دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی به رام الله در کرانه باختری رود اردن مقر تشکیلات خودگردان فلسطین ظاهرا برای تداوم آتش بس بین اسرائیل و گروه های مقاومت فلسطینی رفت.

وی سپس برای مذاکره درباره اوضاع غزه و تثبیت آتش بس عازم مصر و سپس اردن شد.

بلینکن روز چهارشنبه در اظهاراتی ادعا کرد:‌ «تمرکز کنونی بر تلاش برای تقویت آتش‌بس و برطرف کردن نیازها و نگرانی‌های فوری است. اگر با گذشت زمان،‌ شرایط بدین شکل رقم خورد، فضای بهتری برای تلاش جهت راهکار دو دولتی ایجاد می‌شود».

ادعای این مقام آمریکایی درخصوص دیپلماسی فشرده برای تحکیم آتش‌بس میان گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی در حالی مطرح می‌شود که آمریکا در جریان جنگ اخیر غزه، چهار بار مانع از صدور بیانیه ای از جانب شورای امنیت سازمان ملل شد  و بر حق رژیم صهیونیستی برای «دفاع از خود» تأکید کرد.

به نظر می رسد هدف اصلی سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه غرب آسیا، اساسا اعلام حمایت دوباره واشنگتن از اسرائیل پس از جنگ 12 روزه اخیر غزه است که آشکارا با ناکامی رژیم صهیونیستی پایان یافت.

به ویژه هدف دولت بایدن در این برهه جبران هزینه های نظامی اسرائیل و پرکردن مجدد ذخایر تسلیحاتی آن و به نوعی تجدید روحیه نظامیان صهیونیست است که اکنون پس از حملات راکتی گروه های مقاومت فلسطینی به فلسطین اشغالی و شکست ارتش رژیم صهیونیستی در مقابله موثر با آنها دچار تزلزل شده است.

در این راستا بلینکن ضمن اشاره به تعهد  "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: «ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که اسرائیل به ابزار مورد نیاز برای دفاع از خودش دست پیدا کند. مخصوصا در شرایطی که اسرائیل با حملات یک گروه تروریستی مواجه است».

نکته قابل توجه اینکه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه گفت، هدف از سفر "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه این کشور به فلسطین اشغالی، تأکید بر تعهد مستحکم واشنگتن بر امنیت رژیم صهیونیستی خواهد بود.

در این راستا بایدن اعلام کرد دولت وی، هزینه جایگزین کردن تمام موشک‌های تامیر سامانه گنبد آهنین  اسرائیل که در جنگ 12 روزه شلیک شده بودند را پرداخت خواهد کرد.

آمریکا همچنین در روزهایی که جنگ اخیر غزه در جریان بود با فروش بمب های هدایت شونده دقیق هواپرتاب به ارزش 735 میلیون دلار به رژیم صهیونیستی موافقت کرده بود.

بدین ترتیب مشخص است که هدف اصلی سفر بلینکن به منطقه بیش از اینکه تاکید بر آتش بس و تحکیم آن از طریق مذاکره با طرف های مربوط در این زمینه باشد، اساسا اعلام حمایت کامل و بی قید و شرط آمریکا از اسرائیل و انجام دادن تدابیر و اقدامات لازم برای تحکیم و تقویت نظامی رژیم صهیونیستی است.

این مساله ای است که مقامات جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" نیز به آن توجه کرده اند.

"موسی ابومرزوق" نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج از فلسطین با اشاره به سفر "آنتونی بلینکن" به فلسطین اشغالی اعلام کرد: حل ‌و فصل سیاسی برای پایان دادن به جنگ غزه، اولویت آمریکا نبوده و آنچه که بلینکن را به منطقه کشانده، موشک‌های مقاومت بوده است.

در واقع نمایش قدرت موشکی گروه های مقاومت فلسطینی در جنگ غزه که مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی را به استیصال کشاند و صهیونیستهای ساکن فلسطین اشغالی را با ناامنی بی سابقه ای مواجه کرد، موجب شده تا واشنگتن هر چه زودتر برای  تجدید روحیه و تقویت تسلیحاتی رژیم صهیونیستی وارد عمل شود.

اساسا موضع دولت بایدن در قبال اسرائیل چندان تفاوتی با دولت های قبلی آمریکا ندارد و مبتنی بر همان اصل همیشگی "حمایت بی قید وشرط از اسرائیل" است.

در واقع بایدن هم خط مشی تمام روسای جمهور چندین دهه اخیر آمریکا را دنبال می کند که هر کدام به نوعی در مناقشه اسرائیل و فلسطینی ها، جانب رژیم صهیونیستی را گرفته و ضمن ارائه میلیاردها دلار کمک نظامی به این رژیم، همواره تعهد خود به حفظ برتری نظامی کیفی اسرائیل را اعلام کرده و پیشرفته ترین تسلیحات مانند بمب های هدایت شونده دقیق را برای کشتار مردم مظلوم فلسطین در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده اند./

 

 

کلیدواژه