جوزا 10, 1400 17:37 Asia/Kabul
  • واکنش دولت پاکستان به اظهارات مشاور امنیت ملی افغانستان
    واکنش دولت پاکستان به اظهارات مشاور امنیت ملی افغانستان

دولت پاکستان در پی انتقادهای مشاور امنیت ملی افغانستان از نقش منفی اسلام آباد در روند صلح دولت کابل و طالبان، تماس‌های رسمی با حمدالله محب را متوقف کرد.

 یک مقام ارشد دولت پاکستان فاش کرد ، از این پس اسلام‌آباد هیچ تعامل دوجانبه‌ای با «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان نخواهد داشت.

این مقام دولتی که خواست نامش فاش نشود گفت:  این اقدام در پی انتقادات اخیر محب درباره پاکستان صورت گرفته است.

«زاهد حفیظ چوهدری» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در واکنش به این اظهارات آن را اتهامات بی‌اساس خواند که فضای اعتماد بین دو کشور را متضرر می‌کند.

تصمیم دولت پاکستان برای توقف تماس مقامات این کشور با حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان پس از آن صورت گرفت که وی حدود دو هفته پیش و تنها چند روز پس از سفر ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده نیروی  زمینی ارتش پاکستان به کابل گفته بود ،پاکستان از مخالفان مسلح دولت افغانستان استفاده می‌کند تا این کشور دوباره تضعیف شود. 

متهم شدن پاکستان به جنگ نیابتی از سوی مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان تکراراتهامی دیرینه علیه آن کشوراست که این مسئله یکی از موارد موجود در فهرست تنش های پرسابقه این دو کشورهمسایه است.

با گذشت دو دهه از حضور نیروهای خارجی در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم، مقامات و مردم این کشور همواره پاکستان را به حمایت از گروه های افراطی در افغانستان و براه اندختن جنگ نیابتی متهم کرده اند.

از نظر افغانستان ،سیاست های پاکستان در تضاد با منافع و امنیت ملی این کشور قرار دارد و تا زمانی که اسلام آباد از گروه های افراطی حمایت می کند، امکان برقراری ثبات و پایان جنگ در افغانستان وجود ندارد.

در مقابل این اتهامات اما اسلام آباد با رد هر گونه پشتیبانی  از تروریست ها در خاک افغانستان، پاکستان را بزرگترین قربانی جنگ افغانستان می داند و گسترش دامنه خشونت و ترور در این کشور را موجب بی ثباتی پاکستان می داند .  

با وجود نگاهی منفی نسبت به پاکستان در داخل افغانستان،اما برخی مقامات از جمله رئیس جمهوری این کشورها بارها خواستار کمک اسلام آباد در روند تامین صلح و برگزاری گفتگوهای آشتی ملی با طالبان شده است که این مسئله نوعی تضاد اشکار را مشخص می کند.

همین رویکرد متعارض در افغانستان در قبال پاکستان موجب شده تا چندی  پیش شاه محمود قریشی وزیر خارجه این کشور این پرسش را از مقامات کابل مطرح کند که چرا با وجود متهم کردن پاکستان به جنگ نیابتی و حمایت از افراط گرایی،خواهان کمک این کشور به برقراری صلح در افغانستان هستند؟      

درهمین راستا به تازگی،وزارت امور خارجه پاکستان در اعتراض به اظهارات ضد پاکستانی رییس جمهوری افغانستان سفیر این کشور در اسلام آباد را احضار کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان  اخیرا در مصاحبه ای گفته بود،  پاکستان یک سیستم پشتیبانی سازمان یافته را اجرا کرده و از گروه طالبان حمایت می کند.

تصمیم دولت پاکستان در توقف تماس های مقامات این کشور با مشاور امنیت ملی افغانستان نشان میدهد برخلاف گذشته، این بار مقامات اسلام آباد واکنش عملی به اتهامات مطرح شده توسط مقامات کابل را در دستور کار قرار داده اند که ممکن است با تدوام این رویکرد، پاسخ های پاکستان محکمتر باشد.

کاهش سطح روابط سیاسی و اقتصادی از جمله گزینه هایی است که پاکستان ممکن است در قبال اتهام زنی های افغانستان آنرا در پیش بگیرد.  

کلیدواژه