نگاهی به سخنان رهبر انقلاب در سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی؛ بایدها و نبایدها در انتخابات
(last modified 1400-03-17T08:51:15+00:00 )
جوزا 17, 1400 13:21 Asia/Kabul
  • نگاهی به سخنان رهبر انقلاب در سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی؛ بایدها و نبایدها در انتخابات
    نگاهی به سخنان رهبر انقلاب در سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی؛ بایدها و نبایدها در انتخابات

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات شان در سالروز عروج ملکوتی امام خمینی(ره) در سخنانی تلویزیونی به مسئله انتخابات ریاست جمهوری، لزوم مشارکت پرشور مردم در انتخابات و ضرورت پرداختن به مسائل اصلی مردم توسط نامزدها اشاره کردند.

رهبرمعظم انقلاب با بیان نکاتی مهم و راهبردی درباره لزوم پایبندی رییس‌جمهورآینده به ایجاد عدالت اجتماعی، مبارزه صریح و بدون ملاحظه با فساد وتقویت تولید داخلی تصریح کردند: اگر نابسامانی، ناکارآمدی و ضعف در مدیریت‌ها وجود دارد، باید آن را با انتخاب درست و خوب و روی کارآوردن مدیریت مردمی و اسلامی جبران کرد نه با شرکت نکردن در انتخابات.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: کارآمدی را با حرف نمی‌شود تشخیص داد، بنابراین باید نگاه کرد که آیا گذشته و عملکرد کاندیداها، وعده‌های آنها را تأیید و تصدیق می‌کند یا نه؟

توقع از نامزدها این است که در صورت پیروزی، خود را به «عدالت اجتماعی»، «کاهش فاصله فقیر و غنی»، «مبارزه بدون ملاحظه با فساد»، «تقویت تولید داخلی و مبارزه با قاچاق و واردات بی‌رویه و افرادی که با پر کردن جیب خود از طریق واردات کمر تولید داخلی را می‌شکنند» متعهد بدانند.

در همین راستا نخستین مناظره انتخاباتی میان 7 نامزد  ریاست جمهوری 1400عصر روز شنبه  برگزار شد.

در این مناظره که البته با انتقادهایی درخصوص  برخی موضعگیری ها و اظهارات نامزدها علیه یکدیگر همراه شد؛ دید گاه ها و برنامه های نامزدها درخصوص برنامه های اقتصادی و راهکارهای حل مشکلات جامعه و انتظارات از رییس جمهور و دولت آینده  بیان شد. 

در واکنش به مناظره اول نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، صفحه رهبر معظم انقلاب اسلامی، در فضای مجازی روز یکشنبه  مطلبی را منتشر کرد که در آن درخصوص پرهیز از توهین و تخریب در مناظره های انتخاباتی تذکر جدی داده شده است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، اینستاگرام رهبر معظم انقلاب اسلامی  با نقل سخنی از ایشان در پستی نوشت: هر وقتی نامزدها در مناظرات تلویزیونی روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند، کشور به نحوی ضرر کرد. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشتر با توصیه مؤکد به نامزدها، آنها را از تبدیل کردن انتخابات به «صحنه جنگ قدرت و برخوردهای اهانت‌آمیز» مشابه آنچه در آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی معمول و مایه آبروریزی آن‌ها است، بر حذر داشتند.

در این نکته شکی نیست که مناظره ها فضای رقابتی بین کاندیداها را پر شورتر می‌کند و به آن بخش از مردم که همچنان در انتخاب نامزد اصلح مردد هستند  کمک می‌کند تا به یک تصمیم روشن برسند.  مناظره‌ در صورت حرکت در مدار صحیح می تواند به شناخت رای دهندگان از نقاط قوت و ضعف هر کدام از نامزدها کمک کند. همچنین مناظره  به نامزدها  این امکان را می‌دهد که نقاط ضعف احتمالی برنامه هایشان را متوجه شوند  و در اصلاح آن در فرصت باقیمانده کوشش کنند. در هر حال مقبولیت هر نامزد منوط به نظر و رای مخاطبان و کارشناسان در جامعه است. در واقع هر انتخاباتی دو رکن  دارد. رکن اول مشارکت  است که به هر انتخاباتی مشروعیت می بخشد و انرا به یک جریان تاثیر گذار در سرنوشت سیاسی کشور تبدیل می کند. رکن دوم انتخابات، نامزدها هستند که برای تصدی یک  مسوولیت مهم  خود را در معرض انتخاب رای دهندگان قرار می دهند. براین اساس اکنون انتخابات  از ابعاد مختلفی در کانون توجه افکار عمومی قرار گرفته است و مناظره دوم قرار است فردا /سه شنبه /برگزار شود.

در روزهای باقی مانده تا برگزاری انتخابات/جمعه 28خرداد/جوزا در رقابت های انتخاباتی توانمندی ها و هدفمند بودن تبلیغات نامزدها  نسبت به مسایل اصلی جامعه و انتظارات  مردم از رییس جمهور آینده بیشتر محک خواهد خورد.

کلیدواژه