طالبان می خواهند از طریق نظامی در افغانستان به قدرت دست پیدا کنند
(last modified 1400-03-19T09:13:06+00:00 )
جوزا 19, 1400 13:43 Asia/Kabul

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان گفت: برای آمریکایی ها در حال حاضر دولت افغانستان و طالبان هیچ تفاوتی ندارد و این گروه احساس می کند که همیشه به قدرت نزدیک تر شده است و می خواهد به جای حضور در میز مذاکره از طریق جنگ به قدرت دست پیدا کند.

سید احمد موسوی مبلغ رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: بر خلاف 20 سال گذشته که آمریکایی ها همواره به خاطر حمایت از حکومت مرکزی کابل با طالبان در حال جنگ بود در حال حاضر نمی خواهد که دیگر از دولت حمایت کند و در چند ماه اخیر به ویژه با آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان حمایت از نیروهای دولتی افغانستان به حاشیه رفته است.

وی افزود: برای آمریکایی ها در حال حاضر دولت افغانستان و طالبان هیچ تفاوتی ندارد و این شرایط به گونه ای است که طالبان باتوجه به اعتماد به نفسی که در طول دوسال گذشته و پس از انعقاد قرارداد  دوحه با آمریکایی ها به دست آورده اند احساس می کنند که همیشه به قدرت نزدیک تر شده اند و امکان این که در یک فرایند و از طریق نظامی قدرت را در دست بگیرند برای آن ها فراهم تر شده است.

مبلغ تصریح کرد: به همین دلیل ترجیح طالبان این است که به جای حضور در میز مذاکره از طریق جنگ کار را پیش ببرند و عدم حضور طالبان در اجلاس استانبول و همچنین ترک مذاکرات دوحه عملا چنین شائبه ای را تقویت می کند و طبیعی است که طالبان حالت تهاجمی به خود بگیرند و از نظر امریکایی ها هم از این به بعد مسئله افغانستان کاملا یک مسئله داخلی است.

این کارشناس افغان بیان داشت: آمریکایی ها ازیک سو با حکومت افغانستان پیمان استراتژیک دارند و از طرف دیگر با طالبان هم توافق نامه دوحه را امضا کردند و وقتی که نگاه آن ها به جنگ افغانستان یک مسئله داخلی باشد منتظر می مانند تا ببینند که کدام طرف در جنگ پیروز می شود و اگر حکومت افغانستان در جنگ دست بالا پیدا کند و پیروز شود بر اساس همان پیمان استراتژیکی که با دولت افغانستان دارد تعاملات خود را با دولت تنظیم می کند و اگر طالبان برنده جنگ شوند مبتنی بر توافقنامه دوحه روابط خود را با طالبان تنظیم خواهد کرد.

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان اظهار داشت: با توجه به شرایطی که دولت افغانستان در آن قرار دارد به نظر می رسد که دولت مناطق مختلف افغانستان را اولویت بندی کرده است و در حال عقب نشینی از مناطقی است که احساس می کند اولویت چندانی برای دولت ندارد و کمربندهای دفاعی خود را در مناطق با اولویت بیشتر محکم می کند و این امکان وجود دارد که در روزهای آینده مناطق بیشتر به دست طالبان سقوط کند.

وی بیان داشت: طالبان هم از مدتی قبل در درواز برخی مناطق مهم افغانستان قرار گرفته اند و متتظر هستند تا خروج نیروهای خارجی کامل شوند تا حملات جدی خود را برای تصرف مراکز ولایت آغاز کنند.

این کارشناس سیاسی افغان یادآور شد: شرایطی که در سال های آخر حکومت نجیب الله در افغانستان اتفاق افتاد برای حکومت فعلی هم قابل پیش بینی است مگر این که بعد از خروج نظامی آمریکا از افغانستان، دولت برای خود متحدین دیگری پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر در برخی از مناطق اقلیت های قومی مستقل از حکومت آمادگی می گیرند که از خود دفاع کنند چون احساس می کنند که دولت قادر به دفاع از آن ها نیست.

مبلغ یاآور شد: ورود طالبان به مناطق غیرپشتون در گذشته خوشایند نبوده و به گونه کشتار و نسل کشی توسط این گروه انجام گرفته است و مردم این مناطق به هر قیمتی شده مانع از حضور طالبان به مناطق خود خواهند شد.

 

کلیدواژه