هند به این نظر رسیده که طالبان قابل حذف نیست، از اینرو به دنبال برقراری ارتباط با این گروه است
(last modified 1400-03-23T07:35:47+00:00 )
جوزا 23, 1400 12:05 Asia/Kabul

هند هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر به این نظر رسیده که طالبان قابل حذف نیست، از همین رو به دنبال برقراری ارتباط با این گروه است

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: هند هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر به این نظر رسیده که طالبان قابل حذف نیست، از همین رو به دنبال برقراری ارتباط با این گروه است.  

سید حسین هادی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ارتباط هند با برخی از سران طالبان اظهار داشت: پس از آن که امریکا طالبان را به رسمیت شناخت، حمایت های پاکستان از این گروه ادامه پیدا کرد و طالبان ارتباطاتی با روسیه، چین، ایران و برخی کشورهای دیگر برقرار کردند، هند هم به این نظر رسید که طالبان دیگر نیرویی قابل حذف نیستند.

وی افزود: از اینرو هند تصمیم گرفت ارتباطاتی با طالبان برقرار کند تا با حکومت جدید افغانستان که این گروه نیز پس از صلح در آن حضور خواهد داشت رابطه خوبی داشته باشد زیرا این رابطه را به نفع خود می داند.

عضو کمیته تماس احزاب سیاسی افغانستان با اشاره به کمک ها و همکاری های هند با افغانستان طی سال های گذشته گفت: هند کماکان به این کمک ها و همکاری های خود ادامه خواهد داد. تلاش هند این است که افراطی گری و خشونت در افغانستان کاهش پیدا کند زیرا خشونت، جنگ، ناامنی و بی ثباتی در افغانستان هند را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته هادی هیچ تغییر منفی در روابط نیک بین هند و افغانستان ایجاد نخواهد شد و حتی این روابط نیک عمیق تر خواهد شد با این حال هندی ها سعی می کنند با طالبان هم ارتباط برقرار کنند و به آن ها اطمینان دهند که خطری از ناحیه آن کشور آن ها را تهدید نخواهد کرد و به راحتی می توانند مشکلات را از طریق دیپلماسی حل و فصل کنند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به تنش های تاریخی میان هند و پاکستان از یکسو و حمایت پاکستان از طالبان از سوی دیگر گفت: طالبان هیچ اقدامی را بدون اذن پاکستان انجام نمی دهند و ارتباط این گروه با هند هم قطعا مورد تائید پاکستان قرار گرفته است. در حال حاضر خانواده های بزرگان طالبان همچنان در پاکستان زندگی می کنند، در مدارس و دانشگاه های پاکستان درس می خوانند، زخمی های طالبان در این کشور درمان می شوند و نیروهای این گروه در پاکستان آموزش می بینند و تقویت می شوند.

وی در مورد شرایط  افغانستان هم گفت: در این کشور دو میدان وجود دارد؛ یکی میدان جنگ و دیگری میدان دیپلماسی، در میدان جنگ تمرکز جدی وجود دارد اما در میدان دیپلماسی انسجام لازم در برابر طالبان صورت نگرفته و فضای دیپلماسی ضعیف است، دولت و وزرات خارجه افغانستان نتوانسته اند شرایط منطقه ای فشار بر طالبان برای انجام مذاکره را فراهم آورند و تا زمانی که جنگ و دیپلماسی باهم هماهنگ نشوند مساله صلح افغانستان به سرانجام مطلوب نمی رسد.

 

کلیدواژه