جوزا 24, 1400 09:37 Asia/Kabul

اعضای ناتو بیشتر از آن که به فکر امنیت افغانستان باشند به فکر امنیت نیروهای خود در این کشور و اهداف و برنامه های خودشان هستند

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: اعضای ناتو بیشتر از آن که به فکر امنیت افغانستان باشند به فکر امنیت نیروهای خود در این کشور و اهداف و برنامه های خودشان هستند.

سلطان محمد اورنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشست سران کشورهای عضو ناتو در مورد افغانستان اظهار داشت: چنین نشست هایی در گذشته هم برگزار شده و چیز جدیدی نیست و سود چندانی هم برای افغانستان نداشته است، اگر این نشست ها نتیجه بخش بود امنیت و ثبات در افغانستان تامین می شد.

وی افزود: خارجی ها وانمود می کنند که قضیه افغانستان فراموش نشده اما عملا این قضیه از سوی آن ها فراموش شده است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اظهارات دبیر کل ناتو مبنی بر تامین امنیت فرودگاه بین المللی کابل توسط این سازمان حتی پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان عنوان کرد: این موضوع پیامدهای منفی دارد و به معنای آن است که می خواهند رفت و آمد اتباع کشورهای عضو ناتو بصورت امن صورت بگیرد در حالی که تمام افغانستان را نا امن کرده اند. به نظر می رسد که با این شرایط می خواهند تمام افغانستان را در اختیار مخالفین مسلح دولت افغانستان قرار دهند و فقط ورود و خروج نیروهای خودشان با امنیت صورت بگیرد.

اورنگ با یاد آوری اینکه شورای امنیت ملی افغانستان تامین امنیت فرودگاه کابل را از وظایف نیروهای امنیتی داخلی دانسته گفت: نیروهای خارجی در امور دخالت دارند و مسوولان دولتی هم هر روز حرفی می زنند اما نمی توانند کاملا مستقل تصمیم بگیرند و افزایش ناامنی ها در نقاط مختلف افغانستان نشانه آن است که آنان حرف می زنند اما عمل نمی کنند.

این کارشناس افغان در مورد مخالفت طالبان با تصمیم ناتو برای تامین امنیت فرودگاه کابل هم گفت: طالبان از خود برنامه مشخصی ندارند و برنامه های آن ها دیکته شده است اما نکته جالب اینجاست که طالبان مخالف دولت افغانستان هستند اما در مورد مخالفت با تامین امنیت فرودگاه کابل توسط نیروهای ناتو هم نظر هستند.

اورنگ اظهار کرد: شرایط در افغانستان به گونه ای است که با گذشت هر روز وضعیت در آن رو به وخامت و بی ثباتی می رود، فقر و اوضاع نابسامان اقتصادی بیداد می کند و هیچ کس احساس امنیت نمی کند ضمن اینکه موج سوم کرونا هم در جریان است و بسیاری از مردم بر اثر آن جان خود را از دست داده اند.

وی اضافه کرد: فقر و بیکاری، اوضاع نابسامان اقتصادی و ناامنی در افغانستان اثرات منفی خود را روی کشورهای همسایه و سایر کشورها خواهد داشت، به همین دلیل این کشورها نباید موضوع افغانستان را ساده انگاری کنند البته در گام نخست افغان ها خودشان باید به فکر خود و بهبود وضعیت کشورشان در عرصه های مختلف باشند.

 

کلیدواژه