سرطان 14, 1400 14:06 Asia/Kabul

رئیس حزب توسعه و عدالت افغانستان گفت:ضرورت حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بر کسی پوشیده نیست اما وجود فساد و مشکلات در نهادهای امنیتی را هم نباید نادیده گرفت .

داکتر سید جواد حسینی رئیس حزب توسعه و عدالت افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تاکید عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان بر ضرورت حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان و لزوم خودداری از قضاوت غیر منصفانه این نیروها گفت: حمایت از این نیروها امری ضروری است اما طی سال های گذشته و در حال حاضر نهادهای امنیتی این کشور دچار فساد بوده و هستند، اینکه ما اکنون در جنگ با طالبان قرار داریم و باید از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان دفاع کنیم دلیل نمی شود که از مشکلات در نهادهای امنیتی چشم پوشی کنیم.

وی افزود: حکومت افغانستان در وهله اول باید تلاش کند فساد گسترده ای را که در این نهادها وجود دارد، کاهش دهد. مشکل دیگر این نهادها وجود تبعیض است که به توان نیروهای امنیتی در این کشور به شدت ضربه زده است که آن هم باید کاهش یابد زیرا کاهش این مشکلات می تواند روی توان مبارزه نیروهای امنیتی و دفاعی در میدان جنگ تاثیر مثبت بگذارد.

این فعال سیاسی افغان با اشاره به تغییرات در سطوح بالای نهادهای امنیتی مانند وزارتخانه های دفاع و داخله و تغییر سرپرست های این وزارتخانه ها عنوان کرد: این تغییرات ممکن است تا حدی تاثیرات مثبت بر وضعیت امنیتی داشته باشد اما مهم این است که سیاست های امنیتی تغییر کند. سیاست های سال های گذشته پاسخ نداد و به دلیل همان سیاست های نادرست بود که طالبان و دیگر گروه های مسلح مخالف دولت تقویت شدند و امروز حکومت را به شدت به چالش کشیده اند.

حسینی در مورد تاکید دولتمردان افغان بر مذاکره و دعوت از طالبان برای کنار گذاشتن جنگ و حاضر شدن پای میز مذاکره هم گفت: بهترین راه پایان دادن به جنگ در افغانستان مذاکرات صلح است، نه طالبان توان براندازی حکومت افغانستان را دارند و نه این حکومت می تواند طالبان را از بین ببرد پس بهتر است دو طرف به جای جنگ صلح کنند.

وی اضافه کرد: اینکه طالبان صلح را نمی پذیرند دلایل مختلفی دارد، در این زمینه، هم حکومت افغانستان، هم طالبان و هم جامعه بین المللی که از طرف های تاثیرگذار در مذاکرات صلح است، مشکلات خود را دارند و اراده محکمی در هیچ یک از این طرف ها برای رسیدن به صلح پایدار در افغانستان دیده نمی شود.

 

کلیدواژه