شهرهای خراسان بزرگ در کشورهای مختلف از یک فرهنگ و تمدن مشترک بهره می برند
(last modified 1400-04-26T12:07:55+00:00 )
سرطان 26, 1400 16:37 Asia/Kabul

دبیرهمایش بین المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان بزرگ گفت: اشترکات میان مردم خراسان بزرگ می تواند حلقه وصل، دوستی و صلح میان مردم این کشورها باشد و امیدواریم که همایش بینافرهنگی که در ایران برگزار شد در آینده هم تدوارم داشته باشد و هر چه بیشتر به اشترکات میان کشورها و به همزیستی بهتر میان آن ها کمک کند.

افشین تحفه گر معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و دبیرهمایش بین المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان بزرگ در گفت وگو با خبرنگار رادیو دری در مورد هدف از برگزاری این همایش گفت: کشورهای خراسان بزرگ که امروز در جغرافیای جداگانه ای زندگی می کنند، در گذشته در یک خطه قرار داشتند و از یک فرهنگ و تمدن مشترک بهره می بردند و این مشترکات که امروز نیز در میان مردم این کشور ها وجود دارد می تواند به نزدیکی مردمان این حوزه تمدنی کمک کند تا بهتر همدیگر را بشناسند.

وی تصریح کرد: اشترکات میان ملت های همسایه که زبان فارسی یکی از این مشترکات است می تواند حلقه وصل، دوستی و صلح میان مردم این کشورها باشد و هدف از برگزاری این همایش نیز پیوند همین مشترکات دیرینه است.

تحفه گر افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با مشارکت نهاد ها و مجموعه های مختلف ایران و خراسان این همایش را با حضور شخصیت های مختلف از کشورهای همسایه برگزار کرد و امیدواریم که این همایش در آینده هم تدوارم داشته باشد و هر چه بیشتر به اشترکات میان کشورها و به همزیستی بهتر میان آن ها کمک کند.

وی در مورد مهمانان شرکت کننده از افغانستان بیان داشت: در روز نخست این همایش عبدالغفور آروز از پژوهشگران افغانستانی سخنرانی داشت و در مورد نقش زبان فارسی در همگرایی منطقه ای صحبت های بسیار خوبی را بیان کرد که مورد استقبال مهمانان شرکت کننده نیز قرار گرفت و در روزهای آینده نیز مهمانانی از افغانستان سخنرانی خواهند داشت.

دبیرهمایش بین المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان بزرگ در مورد محورهای این همایش افزود: زبان و ادبیات فارسی، هنر و معماری، ادیان، عرفان و تصوف، مطالعات فرهنگی و اجتماعی  چهار محور عمده این همایش هستند که در روزهای آینده توسط سخنرانان این موضوعات مورد ارزیابی بیشتر قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که همایش بین المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان بزرگ ازامروز 26 سرطان/تیر 1400 به مدت 4 روز در چهار وبینار با سخنرانی اساتید برجسته علمی و فرهنگی از کشورهای ایران، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، هندوستان، پاکستان، سریلانکا و بنگلادش در دانشکده ادبیات و علوم انسانی به صورت مجازی _ حضوری برگزار می گردد.

کلیدواژه