ایران مواضع ثابتی در قبال افغانستان دارد و برای رسیدن به صلح سرتاسری تلاش می کند
(last modified 1400-05-04T07:17:55+00:00 )
اسد 04, 1400 11:47 Asia/Kabul

کارشناس ایرانی و آگاه امور افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران مواضع ثابتی در قبال افغانستان دارد و محور اساسی از نگاه جمهوری اسلامی ایران این است که مسئله افغانستان باید بر اساس توافق مردم و گروه های سیاسی خود افغانستان انجام شود.

قاسم غفوری کارشناس ایرانی و آگاه امور افغانستان در گفت و گو با رادیو دری گفت: باتوجه به جریانات اخیر افغانستان و مواضعی که ایران دارد می توان گفت که جمهوری اسلامی ایران مواضع ثابتی را که در قبال افغانستان و سایر کشورهای منطقه داشته است؛ اصل همزیستی مسالمت آمیز و کمک به حل بحران های منطقه بر اساس همگرایی های منطقه ای بوده است.

وی افزود: همچنین جمهوری اسلامی ایران در میزبانی از آوارگان جنگ های افغانستان تمام تلاش خودش را داشته که بتواند بر اساس منافع ملت این کشور و در چهارچوب انسجام و همگرایی منطقه ای در کمک و یاری رساندن به یک همسایه خوب ایفای نقش داشته باشد.

این کارشناس ایرانی اظهار داشت: بعد از اینکه امریکایی ها با مسئولیت نپذیری تمام و به صورت ناگهانی از افغانستان خارج شدند، زمینه را برای اقدامات خود در قبال طالبان، نشست های دوحه و عملکرد ارتش و دولت افغانستان فراهم کردند که زمینه ساز مجموعه ای از نابسامانی ها و نا آرامی ها در این کشور شدند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها تلاش دارند تا ناکارآمدی ها و عدم اراده  خودشان را برای تحقق وعده هایی که به دولت افغانستان دادند به مسائل خود مردم افغانستان و جنگ داخلی نسبت دهند و از این کارنامه 20 ساله گذشته خود که برجای مانده است تبرئه شوند.

غفوری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که در گذشته اولویت اول را در ایجاد برقراری ثبات و امنیت درافغانستان قرار داده است، کمک رساندن به ملت بزرگ افغانستان را هم در همین چهارچوب و در کنار اقدامات بشر دوستانه ی خود داشته است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد یک توافق سراسری را بین تمام گروه های افغانستان ایجاد کند به همین دلیل نشستی در تهران به میزبانی ظریف وزیر امورخارجه انجام شد که در آن هیات هایی از دولت افغانستان و برخی از گروه های سیاسی و طالبان هم حضور داشتند.

به گفته این آگاه امور افغانستان محور اساسی از نگاه جمهوری اسلامی ایران این است که مسئله افغانستان باید بر اساس توافق گروه های خود افغانستان انجام شود و هیچ دخالت خارجی در آن صورت نگیرد از همین جهت جمهوری اسلامی ایران می خواهد برای جریان ها و گروه های مختلف میزبان باشد.

وی بیان داشت: امریکایی ها برخلاف ایران با وعده هایی نشست دوحه و توافقاتی که با دولت کابل داشتند صرفا به دنبال تحمیل خواسته های خود هستند و این یک تفاوت اساسی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی در مسئله افغانستان است.

غفوری در ادامه گفت: جمهوری اسلامی تاکید دارد در عرصه منطقه ای با حضور کشورهای ایران، پاکستان، چین، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی باید همگرایی صورت بگیرد و در آن همه کشورهای همسایه بر اساس ظرفیت هایی که دارند در تحقق ثبات افغانستان ایفای نقش داشته باشند.

وی اظهار کرد: امریکایی ها یک سابقه قدیمی دارند که در سال 2001 جورج بوش رئیس جمهوری سابق امریکا می خواست به افغانستان لشکرکشی انجام دهد از واژه جنگ های صلیبی استفاده کرد و این خود نشان می دهد که ادعای دولت مردان آمریکا برای مبارزه با تروریسم صرفا یک پوشش است.

غفوری گفت: آمریکایی ها نه تنها در افغانستان بلکه در هیچ کشوری به دنبال برقراری صلح و امنیت نخواهند بود آن چنان که رفتار امریکایی ها در عراق و سوریه نشان داد که حضور آن ها در این کشورهاهیچ پیامدی جز درگیری و ناامنی نداشت و همچنین به تعهدات خود هم در طول این بیست سال عمل نکردند.

وی همچنان عنوان کرد: توافق صلحی که آمریکایی ها در ماه های اخیر ادعای آن را در نشست های قطر و در قبال دولت افغانستان داشتند بخاطر بی صداقتی آن هاست و آن ها هیچ گاه به دنبال حل بحران افغانستان و ایجاد توافق بین جریان های این کشور نیستند بلکه برای بهره گیری از این گروه ها و روند تحولات به نفع منافع خودشان این اقدامات را انجام می دهند.

کلیدواژه