علمای دینی غرب افغانستان تلاش می کنند تا میان طرف های درگیر جنگ در هرات آتش بس برقرار شود
(last modified 1400-05-18T09:24:23+00:00 )
اسد 18, 1400 13:54 Asia/Kabul
  • علمای دینی غرب افغانستان تلاش می کنند تا میان طرف های درگیر جنگ در هرات آتش بس برقرار شود

عضوشورای علمای هرات گفت: تمام سعی و تلاش علمای دینی براین است تا ازهرطریق ممکن از برادرکشی وآواره شدن مردم از مناطق مسکونی جلوگیری کنند و برهمین اساس بود که علمای دینی در هرات خواستار پایان جنگ و خونریزی ها واعلام آتش بس در این شهر شدند.

حجت الاسلام سید جواد وحیدی عضو شورای علمای افغانستان دررابطه به نشست علمای دینی حوزه غرب افغانستان وتصمیم های این شورا در رابطه به جنگ جاری درکشورش درمصاحبه با خبرنگار رادیو دری از ادامه درگیری ها میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت: درگیری های شدیدی که در بیشتر نقاط افغانستان میان نیروهای امنیتی وگروه طالبان وجود دارد منجربه آوارگی و جان باختن تعداد زیادی ازهموطنان ما شده است.

وی افزود: ولایت هرات هم طی روزهای گذشته شاهد نبردهای شدید میان طرفین بوده منازل مردم در اطراف شهرهرات در اثر همین درگیری ها تخریب وساکنان محلی ازمناطق خود مجبور به کوچ اجباری شده اند و تعدادی ازافراد غیرنظامی نیز به شهادت رسیده اند.

وحیدی یکی از دلایل تشدید نا امنی ها درافغانستان را خروج غیرمسئولانه نیروهای اشغالگر آمریکایی ذکرنموده گفت: آمریکایی ها پس از دو دهه اشغالگری که درافغانستان داشتند با خروج غیرمسئولانه خود ازاین کشور زمینه جنگ های شدید و برادرکشی را در کشور فراهم کردند.

عضو شورای علمای حوزه غرب افغانستان اعلام موضع علمای دینی در ولایت هرات علیه ادامه جنگ را یک موضع دینی و برگرفته از آموزه های راستین دین مبین اسلام دانست وافزود: تمام سعی و تلاش علمای دینی بر این است تا ازهرطریق ممکن جلو برادرکشی و آواره شدن مردم ازمناطق مسکونی شان را بگیریند.

این عالم دینی افزود: برهمین اساس بود که علمای دینی در یک نشست ویژه خواستار پایان جنگ وخونریزی ها واعلام آتش بس در شهرهرات و خواستار حل و فصل مشکلات جاری کشور ازطریق مذاکره و مفاهمه شدند و این از دستورات کتاب مقدس مسلمانان است که دستور میدهد که اگر دو طایفه مسلمان با هم در جنگ و نزاع شدند باید سایرمسلمانان تلاش نمایند تا میان آنان صلح برقرار گردد.

این عضو شورای علمای ولایت هرات همچنان خاطرنشان ساخت: علمای دینی ولایت هرات براین مساله نیز تاکید داشتند که اگرهریکی ازطرفین درگیر تن به صلح ندهند وهمچنان به جنگ اصرار بورزند در آن صورت مردم برای دفاع از جان، مال و شهرخود آمادگی کامل را دارند.

وحیدی خطاب به گروه طالبان نیز گفت: طالبان نباید به این فکر باشند که می شود همه چیز را ازطریق زور بدست آورد وهرجا را که خواست می توان فتح کرد.

 این آگاه امور در پاسخ به این پرسش که خواست علمای حوزه غرب افغانستان مبنی براعلام آتش بس چقدرمی تواند ازسوی گروه طالبان پذیرفته شود با توجه به این که این گروه بسیاری ازمناطق افغانستان را درتصرف خود دارند تصریح کرد: این که گروه طالبان چقدر واقعا می خواهند به این خواست علمای دینی گوش دهند وآن را مورد احترام وعمل قرار دهند حرف جدایی است ومربوط می شود به خود این گروه؛ اما علمای دینی حوزه غرب کشور بنابر مسئولیت و وظایف شرعی که دارند درهر شرایطی به انجام وظیفه می پردازند و طرفین را به امر خیر، که همانا صلح باشد دعوت می کنند.

وحیدی درعین حال افزود: گروه طالبان با  توجه به رویکرد جنگی که دارند ومناطقی را هم که تحت اشغال خود درآورده اند بعید به نظرمی رسد که به چنین خواست های توجه وعمل نمایند اما تلاش ها را باید ادامه داد تا به هرشکل ممکن ازادامه جنگ در کشور جلوگیری شود.

این عضوشورای علمای حوزه غرب افغانستان یکباردیگر تاکید کرد که اولین گام برای رسیدن به قطع جنگ درکشور بوجود آمدن آتش بس میان طرفین درگیرمی باشد.

کلیدواژه