اسد 21, 1400 11:23 Asia/Kabul
  • انتقاد ترکیه از طرح آمریکا برای تحمیل پناهجویان افغان
    انتقاد ترکیه از طرح آمریکا برای تحمیل پناهجویان افغان

با تصمیم جدید دولت واشنگتن مبنی بر اعزام پناهجویان افغانستانی متحد نظامیان آمریکایی به ترکیه ، تنش جدید در روابط دو کشور بروز کرده است. 

به گزارش رادیو دری؛ تصمیم خودسرانه آمریکا برای قرار دادن نام ترکیه در فهرست کشورهایی که دولت  واشنگتن قصد دارد مهاجران افغانستانی متحد خود را در آن کشورها اسکان دهد ، با واکنش منفی حزب حاکم آنکارا مواجه شده است .

در این زمینه عمر چلیک با اشاره به این که کشورش اردوگاه ترانزیت مهاجران نیست ، گفته است هیچ کشوری نباید ترکیه را به عنوان اردوگاه پناهجویان خود قلمداد کند ، زیرا این کشور بیش از این ظرفیت نگهداری از مهاجران غیرقانونی را ندارد.

مقام های کاخ سفید قصد دارند به جای دادن پناهندگی به شهروندان افغان همکار با نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در افغانستان ، آن ها را روانه ترکیه کنند و بار دیگری بر دولت آنکارا تحمیل نمایند.

همزمان با اعلام خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ، در سه ماه گذشته گروه طالبان حملات خود را به مناطق مختلف این کشور تشدید کرده است.

حملات طالبان به شهرهای مختلف افغانستان و درگیری ها با نظامیان وابسته به دولت افغان ، موجب آوارگی حداقل 350 هزار تن از مردم افغانستان در سه ماه گذشته شده است.

به هر حال ، باید گفت : تصمیم جدید دستگاه دیپلماسی آمریکا در مورد پناهجویان افغانستان، مقام های ترکیه را غافلگیر و شوک زده کرده است.

ظاهراً تمایل شخص رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به تداوم حضور نظامی در افغانستان و در اختیار گرفتن امنیت فرودگاه کابل ، هزینه ها و تبعات سنگینی برای دولت آنکارا در پی دارد. به طوری که هر روز بخشی ازمخاطرات این تصمیم ، برجسته و آشکار می شود.

در این زمینه ، "دولت باغچلی" رئیس حزب "حرکت ملی" و متحد حزب حاکم عدالت و توسعه در "ائتلاف جمهور" و از جمله کارشناسان و صاحبنظران برجسته ترکیه در امور سیاسی ، اخیرا" گفته است: "هدایت پناهجویان و آوارگان افغانستانی به سمت ترکیه ، شکل جدیدی از استیلا و اشغال است و دولت آنکارا باید بیش از پیش هوشیار باشد".

این اظهارات "دولت باغچلی" رئیس حزب "حرکت ملی" - که تندترین جریان در محافل سیاسی ترکیه چندان جدی تلقی نشد. اما از اظهارات مهم دولت باغچلی چنین بر می آید که آمریکا قصد دارد با اعزام ده ها هزار تن از مردم افغانستان به ترکیه در واقع ، زمینه های اشغال این کشور را فراهم کند.

در حقیقت این دسته از افغان ها به دلیل داشتن تجربه نظامی گری، جاسوسی و موارد مشابه دیگری نظیر آن ها، می توانند ابتکار عمل در ترکیه را به نفع آمریکا مصادره کنند.

در مجموع  باید گفت: در طول سال های گذشته که مردم افغانستان به واسطه حضور نیروهای نظامی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو- در شرایط دشوار قرار داشتند ، هزاران تن از شهروندان افغانستانی ، در مناطق مختلف کشورشان ، به عنوان مترجم ، راهنما ، پیک ، راننده ، محافظ ، خبرچین و انواع و اقسام خدمات و مشاغل دیگر، برای نظامیان و سازمان جاسوسی آمریکا فعالیت کردند.

بدون شک ، شرایط دشوار اقتصادی درداخل ، فقدان کار پیشه مناسب درکنار دریافت دستمزدهای دلاری قابل توجه ، از مهم ترین انگیزه های افغان هایی بود که در دو دهه گذشته ، در افغانستان برای آمریکا کار کرده اند.

اما اکنون که نظامیان آمریکایی قصد خروج از این کشور را دارند ، فهرست اغلب همکاران محلی افغان آن ها به دست طالبان افتاده است. این امر موجب شده است که آمریکا متحدان خود را نیز از افغانستان خارج سازد.

به همین دلیل ، دولت آمریکا درجریان خروج از افغانستان ، به اغلب نیروهای محلی خود ، وعده اعطای پناهندگی داده است و به آن ها گفته شد که همراه با افراد خانواده ، در خاک آمریکا ، تابعیت و حق شهروندی خواهند گرفت.

به رغم این وعده ، آمریکایی های منفعت طلب ، به این نتیجه رسیده اند که این اقدام ، هزینه های اقتصادی و تبعات امنیتی و اجتماعی جدیدی برای کاخ سفید ایجاد می کند. ضمن آن که اعطای تابعیت به هزاران خانواده افغان ، گزینه مقرون به صرفه ای تلقی نمی شود. بر این اساس ، دولت آمریکا قصد دارد به جای دادن پناهندگی و اقامت به شهروندان افغانستانی همکار با نظامیان این کشور، آن ها را روانه ترکیه کند.

 

 

 

کلیدواژه