اسد 24, 1400 12:59 Asia/Kabul

مشاور رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد: استعفای رئیس جمهور غنی شیرازه نیم بند دولت کابل را هم از هم می پاشد و به صلاح نیست.

ابوالحسن یاسر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکا و برخی کشورهای دیگر در حال حاضر پادرمیانی می کنند که دولت افغانستان استعفا دهد و گفته می شود طالبان هم ایجاد یک دولت موقت را پذیرفته اند، اما استعفای رئیس جمهور غنی شیرازه نیم بندی را که در کابل وجود دارد از هم می پاشد.          

وی افزود: پارلمان افغانستان تمثیل کننده اراده مردم این کشور است، موضوع چگونگی عملکرد رئیس جمهوری این کشور در شرایط کنونی باید به پارلمان ارجاع داده شود و این مجلس در این خصوص نظر بدهد، مفهوم صحبت های اخیر رئیس جمهور غنی در خصوص اینکه خواست مردم افغانستان را برآورده می کند هم این است که با پارلمان این کشور، بزرگان احزاب سیاسی و متنفذین اقوام صحبت هایی خواهد داشت و بر اساس نظر آنان عمل خواهد کرد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به برخی گمانه زنی ها در مورد بی علاقگی امریکایی ها نسبت به ادامه حضور اشرف غنی در قدرت هم گفت: امریکایی ها عامل تمام بحران ها در افغانستان بودند، آنان بر اساس منافع سیاسی و اقتصادی خود وارد افغانستان شدند و هیچ توجهی به مردم و هیچ برنامه ای برای این کشور و ایجاد زیرساخت ها که دولت سازی هم جزئی از آن بود، نداشتند.

به گفته یاسر آن ها برنامه های استعماری و منفعت طلبانه در افغانستان و منطقه داشتند و افغانستان را جغرافیای مناسبی می دانستند برای اینکه برنامه های خود را در کشورهای منطقه پیاده کنند.

مشاور رئیس جمهوری افغانستان اظهار کرد: زمانی که نیروهای نظامی امریکایی از افغانستان خارج شدند دولت این کشور را در جریان نگذاشتند و حتی از بزرگترین پایگاه خود در بگرام بدون اطلاع دولت افغانستان خارج شدند و تمام زیرساخت هایی را که ایجاد کرده بوند، ویران کردند. آن ها طی بیست سال گذشته برای اجرای برنامه های اطلاعاتی و استعماری خود در منطقه کار کردند و زمانی که این کشور را ترک کردند هیچ توجهی به دولت و حمایت از آن نکردند.

این کارشناس سیاسی گفت: در بیست سال گذشته هم که امریکایی ها روی ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان کار کردند عده ای عناصر خود فروخته را آموزش دادند و زمانی که رویکردشان تغییر کرد و توافقات مخفیانه ای با طالبان داشتند به نیروهای نفوذی خود دستور دادند که مناطق را بدون مقاومت تخلیه کنند و به این ترتیب جغرافیای وسیعی در اختیار طالبان قرار گرفت.

وی با اشاره به اظهارات مقامات طالبان مبنی بر اینکه دلیل پیشروی هایشان محبوبیت در میان مردم است، عنوان کرد: باور ندارد که افکار و اندیشه های افراطی طالبان مورد قبول مردم افغانستان باشد، بیشتر مردم افغانستان از هر قوم و ولایتی که باشند مسلمان معتدل هستند، اما دیدگاه های طالبان و برداشت آن ها از دین افراطی است چنانکه در بسیاری ولایت هایی که حضور دارند رفتن دختران به مدارس و رفت و آمد و کار زنان را محدود کرده اند.

یاسر تصریح کرد: طالبان بر اساس زور بر مناطق حاکم شدند و دولت هم توانمندی و مدیریت لازم را نداشت تا کشور را از این بحران نجات دهد زیرا عناصر و افرادی را در رده های مختلف بخش های امنیتی منصوب کرده بود که نه درک مسایل امنیتی را داشتند و نه از دانش تخصصی در این عرصه برخوردار بودند.

وی در مورد اظهارات مقامات طالبان مبنی بر اینکه خواستار سقوط کامل دولت کابل و گرفتن کامل قدرت از اشرف غنی نیستند هم گفت: باوری به سخنان طالبان ندارد.

 

کلیدواژه