اسد 25, 1400 18:52 Asia/Kabul

عضو سابق پارلمان افغانستان تاکید کرد: در صورتی که طالبان تغییرات را نپذیرند و با پیشرفت های مردم افغانستان هماهنگ نشوند قطعا نسل جدید آن ها را نخواهد پذیرفت و شاهد قیام در برابر آنان خواهیم بود.

محمد صالح سلجوقی گفت: فکر قبیله ای دیگر نخواهد توانست ساختارهای سیاسی افغانستان را شکل بدهد و تفسیرهای کوچک و شخصی از دین پذیرفته نخواهد بود. نسل جدید افغانستان خواستار تحصیل، آزادی های مدنی و شهروندی است و به هیچ عنوان قالب های تنگ و محصور را نمی پذیرد و اگر طالبان نتوانند در عملکرد خود تغییر ایجاد کنند با قیام و طغیان مواجه خواهند شد.

وی اظهار داشت: البته سقوط ولایت های مختلف به دست طالبان به نوعی انعکاس دهنده نارضایتی مردم از حکومت افغانستان هم می باشد، وضعیت مردم چه در سکوت و چه در اعتراض در وقایع اخیر افغانستان بی تاثیر نبوده است، ملت افغانستان خواسته که یک تغییر جدید در سرنوشت سیاسی این کشور ایجاد شود، مردم از جنگ خسته شده اند و همواره این را اعلام کرده اند.

به گفته این کارشناس سیاسی احتمالا روزهای آینده افغانستان هم روزهای ملتهبی خواهد بود زیرا تعدادی از نیروهای امریکایی به بهانه انتقال کارمندان سفارت خود به افغانستان بازگشته اند.

سلجوقی عنوان کرد: اکنون به نظر می رسد که بیشتر سیاستمداران افغان قانع شده اند که قدرت به صورت موقت به یک اداره دیگر انتقال پیدا کند تا زمینه بحث برای چگونگی ایجاد نظام در آینده فراهم شود.

به گفته این کارشناس سیاسی به نظر می رسد اداره انتقالی در افغانستان ایجاد می شود، آتش بس دوامدار برقرار می شود، عفو عمومی اعلام می شود و مردم افغانستان صفحه جدیدی از زندگی سیاسی را تجربه خواهند کرد. اما اینکه آیا طالبان خواهند توانست در مدیریت سیاسی آینده نقش کلیدی بازی کرده و موجبات رضایت و آرامش مردم را فراهم کنند هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد زیرا قدرت های زیادی در افغانستان وجود دارند که با توجه به تجربه گذشته، نسبت به حکومت طالبان بدگمانی و تردید دارند.

این عضو سابق پارلمان افغانستان اظهار کرد: با وجود این اگر طالبان آنگونه که ادعا می کنند تغییر رویه بدهند و برخوردهای نیکو با مردم و سیاسیون داشته باشند زمینه آشتی ملی فراهم می شود و آنگاه طالبان می توانند، هم در جامعه و هم در حکومت حضور داشته باشند و هم صفحه جدیدی از اتحاد ملی در افغانستان ایجاد شود.

سلجوقی گفت: به هر صورت روزهای آینده افغانستان وضعیت ملتهبی را تجربه می کند اما این وضعیت دورنمایی را هم از پایان جنگ ترسیم کرده است.

وی در مورد احتمال تغییر طالبان و هماهنگ شدن آنان با تغییرات جامعه هم گفت: آنچه طالبان در هرات انجام دادند و اسماعیل خان رهبر مقاومت مردمی در برابر طالبان را پس از دستگیری به خانه اش منتقل کردند و برخورد نامناسبی با وی نداشتند و مطالبی را هم که به مردم گفته اند نشان می دهد که گویا تغییرات را پذیرفته اند.

 

کلیدواژه