امریکا و هم پیمانانش حق انجام هیچ گونه عملیاتی را در افغانستان ندارند
(last modified 1400-06-08T08:43:47+00:00 )
سنبله 08, 1400 13:13 Asia/Kabul

کارشناس و فعال رسانه ای افغان تاکید کرد: دوران اشغالگری امریکا و هم پیمانانش در افغانستان به پایان رسیده و آن ها باید بدانند که دیگر حق انجام هیچ گونه عملیاتی را در این کشور ندارند.

عبدالبصیر حقجو در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد بمباران مناطقی در افغانستان از سوی نیروهای امریکایی به بهانه هدف قرار دادن نیروهای داعش که منجر به تلفات غیرنظامیان افغان هم شده، اظهار داشت: این عملیات برنامه ای برای ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان بوده و به این معنی است که می خواهند بار دیگر مردم افغانستان را به خاک و خون بکشانند.

وی یاد آور شد که بیش از چهار دهه از وجود جنگ در افغانستان می گذرد، طی این سال ها مردم سختی های زیادی کشیدند و بسیاری جان های خود را از دست دادند، دوره ای درگیر هجوم و تجاوز شوروی و جهاد بودند و دوره بیست ساله اخیر هم درگیر هجوم اشغالگرانه امریکا و هم پیمانانش، در این دوره هم تعداد زیادی از مردم کشته و عده بسیاری نیز بی خانمان شدند.

این فعال رسانه ای اظهار کرد: در نبردی که طالبان با امریکایی ها کردند، اگرچه جنگ گرم با امریکایی ها را طالبان انجام دادند اما مردم هم از حکومت دست نشانده امریکا و حضور امریکایی ها راضی نبودند زیرا طی این سال ها تلاش هایی برای زد و بندهای قومی و ترویج بی بند و باری انجام شد و کمبودهای زیادی هم در افغانستان رونما شد. مبارزه با خارجی ها و نقد حکومت قبلی هم تنها به طالبان بر نمی گردد بلکه کسانی بودند که در داخل حکومت قبلی مبارزه می کردند و عملکرد دولت، فساد حاکم و شیوه حکومت داری به طرق مختلف انتقاد می کردند.

حقجو تاکید کرد: اکنون همه باید هم نظر باشند که دیگر ضرورتی به حضور امریکا در افغانستان نیست و حق هم ندارد که در خاک افغانستان عملیات نظامی یا استخباراتی انجام دهد. اگر طالبان این مساله را حل نکنند، نمی توانند اعتماد مردم را جلب کنند و این ذهنیت برای مردم پیش می آید که معامله ای صورت گرفته و نیروهای اشغالگر هنوز در این کشور فعال هستند.

این کارشناس افغان گفت: مردم از جنگ، بمباران و انفجار خسته شده اند و با حضور نیروهای خارجی در کشورشان مخالفند، ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان نه به نفع خودشان است، نه به نفع این کشور و نه کشورهای منطقه.

حقجو با اشاره به نشست های سران طالبان با سران قبایل و شخصیت های جهادی و سیاسی برای تشکیل حکومت جدید عنوان کرد: برخوردهای طالبان نسبت به گذشته تفاوت کرده، تا کنون به فعالیت های رسانه ای و فعالیت های زنان واکنش خاصی نشان نداده اند و اعلام کرده اند که کارکنان به سر کار خود برگردند اما با رعایت موازین اسلامی که کسی هم با آن مخالفتی ندارد، ضمن اینکه طالبان با انجام مراسم مذهبی مانند مراسم ماه محرم هم مخالفت نکردند.

وی در عین حال گفت: از کسانی که در راس طالبان هستند انتظار می رود که هر چه زودتر برای ایجاد حکومت فراگیر تلاش کنند و از افراد متخصص و موثر در این زمینه کمک بخواهند.

 

کلیدواژه