آمادگی چین برای همکاری با طالبان برای اجرای پروژه ها در افغانستان
(last modified 1400-06-13T14:58:10+00:00 )
سنبله 13, 1400 19:28 Asia/Kabul
  • آمادگی چین برای همکاری با طالبان برای اجرای پروژه ها در افغانستان
    آمادگی چین برای همکاری با طالبان برای اجرای پروژه ها در افغانستان

چین برای همکاری با گروه طالبان جهت اجرای طرح های مرتبط با طرح «کمربند و جاده» در افغانستان، اعلام همکاری کرد.

 دولت چین با اشاره به تحولات کنونی افغانستان تاکید کرد، اجرای پروژه‌ها در افغانستان نیازمند عادی شدن اوضاع در این کشور است و پکن اجرای طرح‌های فنی را پس از بازگشت ثبات به افغانستان و توقف ناآرامی‌ها، پیگیری می‌کند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه چین، طالبان در افغانستان آماده حمایت از ابتکار کمربند وجاده و مشارکت فعال در اجرای آن است.

درهمین حال،"شیر محمد عباس استانکزَی"معاون دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر و سفیر پاکستان در دوحه ، درباره بازسازی افغانستان ودیگر مسائل این کشور گفتگو کردند.

اعلام آمادگی چین برای همکاری با طالبان دراجرای پروژه ها درافغانستان به خصوص طرح های مرتبط با ابرپروژه "یک کمر بند،یک جاده "پس ازآن صورت گرفت که چندی پیش سخنگوی این گروه چین و ترکیه را از شرکای راهبردی  طالبان خواند و خواستار مشارکت آنان در روند بازسازی افغانستان شد.

پس از سقوط دولت محمد اشرف غنی و خروج آمریکا از افغانستان پس از شکست در مبارزه با افراط گرایی در این کشور،کشورهایی مثل چین و روسیه که رقبای کاخ سفید درعرصه بین المللی شناخته می شوند بشدت تمایل دارند پس از برقراری ثبات درافغانستان بتوانند در عرصه های مختلف در این کشور نقش آفرینی کنند.

ناکامی آمریکا در تحقق شعارها و وعده های خودبرای مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و همچنین برقراری دموکراسی در افغانستان سبب شده تا به طور طبیعی  جامعه این کشور زمینه مناسبی برای پذیرش موضوع حضور و مشارکت رقبای آمریکا از جمله چین و روسیه را داشته باشد.

چین که در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد جهان گام برمی دارد ، ظرفیت های بالقوه در افغانستان به ویژه وجود منابع عظیم معدنی  را فرصتی برای استفاده از این ظرفیت برای تحقق چنین هدفی می داند.

چین درحال حاضر برای سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی خود وتامین مواد اولیه کارخانه های خود به مواد خام وطبیعی کشورهای همچون افغانستان نیاز داردو در شرایط  کنونی ظاهرا زمینه برای استفاده پکن از مواد معدنی و خام این کشور با چراغ سبزطالبان مهیا شده است.      

البته باید توجه داشت که پکن علاوه آنکه می تواند با روابط حسنه با طالبان به مواد معدنی افغانستان دسترسی آسان و ارزان پیدا کند، می تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی  ومشارکت در بازسازی این کشور، برای شرکت های چینی نیز کسب درآمد کند.   

دیدار سفیر پاکستان با معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز نشان میدهد ،اسلام آباد با دقت و حساسیت بسیاری تحولات افغانستان را پیگیری می کند و تلاش دارد بتواند در آینده سیاسی این کشور با محوریت این گروه نقش آفرینی کند.

با حاکمیت طالبان در افغانستان ،براساس پیشینه ای که از روابط پاکستان با این گروه وجود داد،گمانه ها از نفوذ قابل توجه اسلام آباد درافغانستان در دوره پیش رو حکایت دارد که همین مسئله برای هند به عنوان شریک راهبردی  سال های اخیر کابل و رقیب جدی پاکستان در افغانستان،بشدت نگران کننده است.

پاکستان خواستار ایفای نقش حداکثری در آینده سیاسی افغانستان و در گام بعدی در بخش اقتصادی این کشور است که چنین هدفی در دوره حاکمیت طالبان به تحقق بسیار نزدیک شده است.

کلیدواژه