سنبله 14, 1400 12:33 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و نماینده دور قبل مجلس افغانستان گفت: عدم امکانات و خدمات اجتماعی و نگرانی از آینده، سبب شده که مردم به ویژه نخبگان تلاش کنند از افغانستان خارج شوند و زندگی بهتری را در جای دیگر برای خود جستجو کنند که این برای افغانستان بسیار زیان بار است.

محمد صالح سلجوقی کارشناس سیاسی و نماینده دور قبل مجلس افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: مردم افغانستان با استقبال از خروج آمریکا از کشور و این که امنیت سرتاسری در این کشور حاکم شده است، خوشحال هستند ولی نیازهای امروز افغانستان که بیش از 30 میلیون جمعیت دارد، فراتر از امنیت است و مردم علاقمند هستند که در کنار امنیت به ظرفیت های که در جامعه وجود دارد و به ساختارهای فعلی که در طول 20 سال گذشته شکل گرفته است توجه جدی صورت بگیرد و عدم توجه به این ساختارها مردم را نگران ساخته است.

وی افزود: وضعیت فعلی جامعه افغانستان از نظر سیاسی و اقتصادی باعث فرار مغزها و خالی شدن جامعه از ظرفیت های انسانی و بشری شده و عدم امکانات و خدمات اجتماعی و نگرانی از آینده سبب شده که مردم تلاش کنند که از افغانستان خارج شوند و زندگی بهتری را در جای دیگر برای خود جستجو کنند.

سلجوقی بیان داشت: مردم افغانستان بسیار ناامید شده اند و همه تلاش دارند به گونه کشور خود را ترک کنند و اگر مرزهای کشورهای همسایه باز باشد، نیمی از جمعیت افغانستان کشور را ترک خواهند کرد.

این آگاه امور اجتماعی اظهار داشت: فروپاشی نهاد های دولتی سبب شده است که ما به گذشته تلخ برگردیم، گذشته ای که دیگر مردم اعتمادی به آینده خود ندارند و ای کاش که انتقال قدرت به شکل مسالمت آمیز انجام می شد و کشورهای دیگر هم در این راستا، افغانستان را کمک می کردند.

نماینده دور قبل مجلس نمایندگان افغانستان در ادامه افزود: طالبان هر چه تلاش می کنند که امید از دست رفته مردم را بازگردانند موفق نمی شوند و در حال حاضر جریانات سیاسی دیگر هم احساس غربت می کنند چون هیچ نقشی در تحولات سیاسی افغانستان ندارند و این باعث ناامیدی بیشتر در جامعه و طیف های مختلف اجتماعی شده است.

سلجوقی اظهار داشت: وضعیت امروز افغانستان با 25 سال پیش که طالبان در افغانستان حاکم شدند بسیار متفاوت است و طالبان باید گذشته را فراموش کنند چون جامعه از هر نظر تغییر کرده است و امروز نسل جوانی بوجود آمده است که با دنیای مدرن آشنا هستند، نهادهای مدنی و تحصیلات عالی رشد کرده و در حال حاضر 450 هزار دانشجو در افغانستان تحصیل می کنند.

وی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر طالبان می گویند که تغییر کرده اند ولی باید دید که در صحنه عمل چه اتفاقی خواهد افتاد ولی اگر این گروه بخواهد به گذشته برگردد نمی تواند زیاد بقا داشته باشد و امیدواریم که طالبان تغییر کرده باشند.

کلیدواژه