سنبله 21, 1400 17:48 Asia/Kabul
  • تظاهرات ضد پاکستان در کابل
    تظاهرات ضد پاکستان در کابل

جمع زیادی از مردم کابل پایتخت افغانستان با تجمع برابر سفارت پاکستان خواستار پایان مداخلات اسلام آباد در امور داخلی افغانستان شدند.

معترضان با سر دادن شعار "پاکستان ، پاکستان خارج شو از افغانستان" و" آزادی " خواهان تشکیل حکومتی بدون دخالت پاکستان در افغانستان شدند.

تجمعات مشابهی نیز در مقابل سفارت خانه های پاکستان در پایتخت های مختلف نیز برگزار شد. اما برگزاری تجمعات ضد پاکستان در مقابل سفارت این کشور در کابل  به شکل سازمان یافته تا حد زیادی قابل تامل وتوجه است .زیرا در شرایط فعلی تسلط طالبان برافغانستان، و اینکه این گروه تحت حمایت کامل پاکستان قرار دارد و اخیرا نیز در مورد برگزاری هر گونه تظاهرات بدون کسب اجازه هشدار داد مشکل می توان پذیرفت که گروهی خودجوش و سازمان یافته بتوانند در مقابل سفارت پاکستان در کابل تجمعات گسترده برگزار کنند .

هر چند ممکن است بستر برگزاری چنین تجمعی سازماندهی شده باشد اما افزوده شدن مردم معترض کابل به تجمع کنندگان که به شدت از دخالتهای  پاکستان در امور داخلی کشورشان خشمگین هستند باعث شد شبه نظامیان طالبان با شلیک هوایی آنان را متفرق کنند.

حسین نصیری کارشناس مسایل سیاسی معتقد است :

پاکستان افغانستان را در برابر هند و حفظ خط دیورند حداقل به شکل کنونی عامل بقای خود می اند و این در حالی است که افغانستان هم به موجودیت پاکستان اعتراض دارد و در گذشته به تاسیس کشور پاکستان نیز در سازمان ملل رای منفی داد.

این نکته مهم که مردم افغانستان از دخالتهای خارجی بخصوص پاکستان در امور داخلی کشورشان به شدت عصبانی هستند  شک و تردیدی نیست.اسلام آباد، افغانستان را حیاط خلوت و عمق استراتژیک خود می داند و همواره در تلاش است تا دولتی دست نشانده در کابل به قدرت برسد.

به همین دلیل نه تنها مردم افغانستان بلکه محافل بین المللی نیز بارها در مورد پیامدهای ویرانگر دخالتهای پاکستان در امور افغانستان هشدار داده اند.

سازمان اطلاعات ارتش پاکستان آی اس. آی پرونده افغانستان را پی گیری می کند و عملا دولت اسلام آباد نقش تعیین کننده ای در سیاست خارجی پاکستان در قبال افغانستان ندارد  بینظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان نیز در سخنانی اعتراف کرد که طالبان محصول این کشور،آمریکا ،امارات و سایر کشورهای عربی منطقه است .بنابراین از دیدگاه مردم افغانستان، تسلط طالبان بر کابل و سایر شهرهای این کشور به معنی تسلط پاکستان بر افغانستان تلقی می شود.

سید عباس حسینی کارشناس مسایل سیاسی براین باور است :

در صورتی مردم افغانستان به طالبان اعتماد می کنند و نزد گروههای سیاسی مشروعیت خواهد داشت که چهره ملی از خود نشان دهد و به وابستگی خود به پاکستان پایان دهد.

در هر حال، پاکستان به خوبی می داند شرایط امروزی تسلط طالبان بر افغانستان با شرایط دو دهه پیش این کشور کاملا متفاوت است و مردم افغاستان به خصوص زنان و اقوام مختلف در دو دهه اخیر شرایط زندگی متفاوت تری را تجربه کرده اند که دیگر حاضر به پذیرش عقب گرد در برنامه های زندگیشان نیستند . موضوعی که توجه پاکستان به آن ومتقاعد کردن طالبان به رعایت حقوق اقوام و بخصوص زنان می تواند ضمن کمک به تثبیت آرامش در افغانستان امیدواری به داشتن کشوری رو به توسعه را در میان مردم این کشور افزایش دهد.    

 

 

 

کلیدواژه