برنامه طالبان برای اعلام اعضای اصلی دولت افغانستان
(last modified 1400-06-27T15:08:44+00:00 )
سنبله 27, 1400 19:38 Asia/Kabul
  • برنامه طالبان برای اعلام اعضای اصلی دولت افغانستان
    برنامه طالبان برای اعلام اعضای اصلی دولت افغانستان

سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در خصوص زمان تشکیل دولت نهایی در افغانستان گفت، برای مشخص شدن اعضای اصلی کابینه چند ماه زمان نیاز لازم است و ممکن است ترکیب فعلی تغییر کند. 

سهیل شاهین افزود : «مراسم تحلیف برای دولت موقت افغانستان  برنامه‌ریزی شده بود، اما  به دلایلی  لغو شد.»

حدود دو هفته پیش طالبان در اطلاعیه ای اعضای کابینه افغانستان را اعلام کرد که بر اساس آن ،"ملا محمد حسن اخوند " رییس دولت جدید این کشور معرفی شد و ملا عبدالغنی برادر هم سمت معاون وی را عهده دارشد.

 لیست اعلامی وزیران کابینه طالبان در افغانستان  که حالا موقت نامیده شده است مشخص کرد که بیشتر اعضای کابینه را اعضای ارشد این گروه و ازقوم پشتون تشکیل داده اند.

با وجود آنکه تا پیش از تشکیل کابینه موقت افغانستان از سوی طالبان،این گروه بر تشکیل دولتی فراگیر با حضور همه گروه های قومی در این کشور تاکید کرده بود اما با انتشار اسامی وزیران کابینه ،بیشتر گروه های سیاسی ،مذهبی و قومی به عدم تحقق وعده طالبان برای تشکیل دولت فراگیر اعتراض کردند.  

البته با توجه به ریشه های فکری طالبان پیش بینی نمیشد که این گروه بخواهد فرصت هایی برای مشارکت اقوام دیگر در قدرت  با  توجه ظرفیت و جمعیت آنان درمناصب مختلف فراهم کند.

با توجه به اینکه در زمان اعلام کابینه فعلی طالبان ،سخنی از موقت بودن آن مطرح نشد این گمانه وجود دارد که اعتراض های داخلی و خارجی به ترکیب دولت افغانستان، موجب شده تا این گروه کابینه کنونی را موقت خطاب کند و بر همین اساس سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از برنامه ریزی برای اعلام دولت غیر موقت این کشور در چند ماه اینده خبر داده است. به خصوص آنکه طالبان پیشتراعلام کرده بودند ، دولت کنونی افغانستان دستکم به مدت دو سال به فعالیت خود ادامه می دهد.

مطابق آنچه سهیل شاهین گفته، دولت فعلی طالبان موقت است و در چند ماه آینده با معرفی دولت غیر وقت ، ممکن است شماری از اعضای کابینه فعلی افغانستان تغییر کنند.

این گمانه وجود دارد که طالبان در اثر فشارهای داخلی و خارجی مجبور شده است تا دولت کنونی افغانستان را موقت معرفی کند و با طرح این مسئله که دولت اصلی این کشور در چند ماه اینده معرفی می شوند،فرصتی برای رایزنی های مجدد با سران احزاب،گروه های سیاسی و قومی برای تشکیل کابینه پیدا کرده است.

در چنین شرایطی ممکن است طالبان با هدف کاستن از فشارهای داخلی و خارجی، بخشی از کابینه افغانستان را به گروه های دیگر قومی شامل هزاره ها، تاجیک ها و ازبک ها در این کشور واگذار کند تا وعده شکل گیری دولتی فراگیر در افغانستان که مطالبه آحاد مردم است محقق شود. 

در هفته های اخیر علاوه برآنکه مشارکت دادن همه اقوام  وگروه ها در افغانستان مطالبه اصلی مردم این کشور از طالبان بوده است ، نهادهای مختلف منطقه ای و بین المللی و مقامات بسیاری از کشورها نیز از این گروه خواستند به قواعد دموکراسی پایبند باشد و زمینه ای برای تشکیل دولت فراگیر فراهم کند.

به نظر میرسد،اعلام عبور ازدولت موقت کنونی افغانستان و حرکت به سوی تشکیل دولتی غیر موقت در این کشور، نوعی عقب نشینی طالبان از نگاه تک بعدی به قدرت سیاسی و ملزم شدن به توجه به ساختار متنوع قومی و سیاسی برای دوره جدید حکومتداری در این کشور است .                 

کلیدواژه