میزان 03, 1400 13:12 Asia/Kabul

فعال فرهنگی-رسانه ای افغان تاکید کرد: هم طالبان برای دوام حضور خود باید به حقوق شیعیان در افغانستان توجه کنند و هم شیعیان برای احقاق حقوقشان باید حضور فعال در صحنه داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با تاکید طالبان بر احترام به حقوق شیعیان و قانون احوال شخصیه شیعیان در افغانستان اظهار داشت: نه تنها آن قانون باید اجرا شود بلکه باتوجه به ادعای طالبان در مورد عمل به قوانین اسلام و احترام به تمام پیروان مذاهب اسلامی انتظار می رود بیشتر روی این قانون تمرکز شود و حتی اگر نقطه ضعف هایی هم در اجرای آن در گذشته وجود داشته رفع شود.

رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان گفت: مهم رسمیت داشتن مذهب تشیع در قانون اساسی است و در تغییراتی هم که در قانون اساسی اعمال می شود نیاز است که به صورت جدی تر به مذهب تشیع پرداخته شود. طالبان به اهمیت شیعیان در افغانستان اذعان دارند، شیعیان در زمان جهاد در افغانستان دوشادوش سایر مسلمانان به مبارزه پرداختند و در بیست سال اخیر هم یکی از جریان های مهمی که در مبارزه با امریکا نقش داشته و در صیانت و حفاظت از مرزهای اعتقادی مردم افغانستان نقش مهم و برجسته داشته شیعیان افغانستان بوده اند ضمن اینکه قربانی های بی شماری هم به خاطر توطئه های امریکا دادند، طبیعتا در رابطه با توجه به این مردم طالبان باید اهتمام جدی داشته باشند.

وی افزود: اگر طالبان می خواهند که حضورشان در افغانستان ادامه داشته باشد ناچارند فضای داخلی افغانستان را در نظر داشته باشند و حقوق حقه تمام اقلیت ها و پیروان مذاهب را در نظر داشته باشند و حقوق شهروندی مطابق اصول اسلامی مورد توجه قرار بگیرد و مساله شیعیان هم مساله مهمی است. شیعیان در افغانستان هم از ریشه تاریخی برخوردارند، حتی در جنگ های افغانستان و انگلیس شرکت داشتند، در چهارده سال جهاد مقدس نقش پر رنگ و جدی داشتند، در بیست سال اخیر از جایگاه جدی مبارزاتی برخوردار بودند، در شرایط فعلی هم حضور جدی دارند و دست کم گرفتن آنان مشکل آفرین است.   

به گفته این فعال فرهنگی افغان میزان توجه به شیعیان از سوی طالبان بستگی به تصمیم عقلای این گروه دارد اگر عقلانی بیندیشند و به دنبال تامین صلح و ثبات در افغانستان باشند و اگر به دنبال این باشند که قشر عظیمی از پیروان مکتب جعفری حامی حاکمیت باشند، در ساختار حضور جدی داشته باشند و در توسعه و تحکیم ساختار حاکمیت و دفاع از دستاوردهای مبارزاتی و تمامیت ارضی افغانستان نقش ایفا کنند باید به حقوق آنان توجه کنند. فعالیت جریان های پیشتاز افغانستان در این زمینه قطعا موثر است به هر میزانی که مردم هوشیار و در صحنه باشند و به دنبال مطالبات مشروع خود باشند قطعا موثر خواهد بود.

رئیس خبرگزاری صدای افغان عنوان کرد: در حال حاضر به قول هایی که طالبان داده اند اعتماد می کنیم، اگرچه برخی شخصیت های حقیقی و حقوقی در این مورد مطرح می کنند و اظهار نظرات و تحلیل هایی بر مبنای برخورد بیش از بیست سال قبل طالبان با پیروان مذاهب مختلف وجود دارد، اما به نظر می رسد که طالبان می خواهند هوشیارانه تر عمل کنند ضمن اینکه فضای داخلی و بین المللی هم نمی پذیرد که آنان خلاف منافع ملی رفتار کرده و سیاست های خاصی را اعمال کنند.

حسینی مزاری در رابطه با اقداماتی که باید انجام شود تا به حقوق شیعیان در افغانستان احترام گذاشته شود، گفت: شیعیان و نخبگان شیعه سعی کنند که در افغانستان حضور جدی داشته باشند و وحدت، هماهنگی و انسجام ایجاد نمایند و سعی کنند که از یک کانال واحد و مشخص صدای خود را بلند کنند.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی تشکیلاتی که می تواند در رابطه با شیعیان اقدامات جدی انجام دهد، شورای علمای شیعه افغانستان است، ضمن اینکه این شورا باید در زمینه رفع نقایص داخلی خود توجه جدی کند و شخصیت های شیعه هم باید از این شورا حمایت کنند تا این تشکیلات هم با جدیت در راستای احقاق حقوق شیعیان به وظایف دینی خود عمل کند.

 

کلیدواژه