عقرب 01, 1400 15:16 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: مردم افغانستان تمام شخصیت های سیاسی نامدار این کشور را امتحان کردند اما بیشتر آن ها در این امتحان ناکام ماندند و ملت را در عین بیچارگی رها کردند.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به بیانیه عطا محمد نور رهبر شاخه انشعابی حزب جمعیت اسلامی در مورد ایجاد شورای مقاومت ملی افغانستان با تفاهم جمعی از شخصیت های سیاسی مخالف طالبان گفت: آنان تا توانستند از مردم استفاده کردند و در روز آزمون آن ها را تنها گذاشتند بنابراین مردم دیگر به آن ها اعتماد نمی کنند و ضرور است که چهره های جدیدی عرض اندام کنند.

این در حالی است که پیشتر برخی رسانه ها اعلام کردند عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی- اسلامی، عطامحمد نور، رهبر شاخه انشعابی حزب جمعیت اسلامی، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، عبدالرب رسول سیاف، رهبر حزب دعوت اسلامی و یونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان از اعضای اصلی این اتحاد سیاسی‌ هستند.

مظفری عنوان کرد: در شرایط فعلی که طالبان بر افغانستان حاکم شده اند اگر وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور را رو به بهبود سوق ندهند، حکومتی فراگیر ایجاد نکنند، به اقوام افغانستان ارج نگذارند و وضعیت به همین منوال پیش برود و حکومت تک گروهی در افغانستان حاکم باشد زمینه ساز بحران های سیاسی و اجتماعی می شود و اگر چهره های جدید و جوان برای مقاومت عرض اندام کنند ممکن است حتی قیام علیه نظام حاکم آغاز شود.

وی در مورد هشدار عطا محمد نور مبنی بر اینکه اگر به خواسته های اقوام و گروه های مختلف در افغانستان توجه نشده و حکومت فراگیر ایجاد نشود دست به اقدام نظامی هم زده خواهد شد، گفتد: این سخنان اگر از سوی افرادی غیر از عطا محمد نور و امثال وی مطرح شود بیشتر قابل توجه است زیرا آن ها در گذشته به هیچ عنوان به حرف ها و شعارهای خود عمل نکردند، حداقل فردی مانند احمد مسعود حرف از مقاومت زد و پای حرف خود ماند.

به گفته این کارشناس سیاسی در صورتی که چهره های جدید و نیک نام در جامعه فراخوان بدهند این احتمال وجود دارد که مردم به ندای آن ها لبیک بگویند و برای احقاق حقوق سیاسی و اجتماعی شان دور آن ها جمع شوند و در صورت ادامه وضعیت کنونی از سوی طالبان دست به قیام هم بزنند.

مظفری تصریح کرد: طالبان تا کنون توانسته اند امنیت را تا حدی تامین کنند، با وجود این شاهد انفجارهای مهیبی هستیم و زمزمه های حضور و فعالیت گروه داعش در افغانستان وجود دارد که حتی موجب نگرانی روسیه و برخی کشورهای دیگر هم شده است.                 

وی در مورد راه های برون رفت از بحران کنونی در افغانستان گفت: راه حل این است که طالبان یک حکومت فراگیر با حضور همه اقوام و گروه ها تشکیل دهند، قانون اساسی قبلی را با اصلاحات اندکی بپذیرند، حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق اقلیت ها را رعایت کنند و مذاهب اسلامی را به رسمیت بشناسند، در این صورت ممکن است جامعه جهانی هم آن ها را به رسمیت بشناسد و به کمک های خود به افغانستان ادامه دهد.

 

کلیدواژه