عقرب 17, 1400 17:38 Asia/Kabul

استاد دانشگاه کابل و آگاه امور سیاسی گفت: خلیل زاد می خواهد، آمریکا و خود را در قبال سیاست های کشورش در افغانستان برائت بدهد در حالی که آمریکا ملامت است و جهان و مردم افغانستان در قبال سیاست های این کشور بخوبی آگاهی پیدا کرده اند.

عزیز احمد فانوس استاد دانشگاه کابل و آگاه امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری، ضمن اشاره به اظهارات تازه زلمی خلیل زاد در رابطه با افغانستان گفت: آمریکا در قبال افغانستان و مذاکرات صلح در دوحه اشتباه کرد و سیاست های این کشور در قبال افغانستان شکست خورد و واضح است که هیچ سیاستمداری مسئولیت اشتباه خود را نمی پذیرد همان گونه که خلیل زاد نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان آن را نپذیرفت.

وی تصریح کرد: خلیل زاد به نمایندگی از آمریکا می خواهد، این کشور را در قبال سیاست های آمریکا در افغانستان برائت بدهد در حالی که آمریکا در قبال افغانستان ملامت است، در حال حاضر جهان و مردم افغانستان در قبال سیاست های این کشور بخوبی آگاهی پیدا کرده اند.

فانوس اظهار داشت: آمریکا و پاکستان می خواهند یک دولت نیابتی در افغانستان داشته باشند که دیگر چنین چیزی ممکن نیست چون مردم افغانستان اگاه شده اند و هر دولت که با زور بخواهد بر آن ها حکومت کند موفق نخواهد شد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: خلیل زاد اعتراف کرد که ما برای صلح میان افغان ها تلاش کردیم ولی موفق نشدیم و این موضوع را نیز افشا کرد که دولت افغانستان علاوه بر مذاکرات دوحه به صورت جداگانه هم با طالبان مذاکراتی داشته است.

این آگاه امور سیاسی در ادامه به وضعیت دشوار گروه طالبان در افغانستان اشاره کرد و بیان داشت: برای طالبان هم بسیار مشکل است که بدون حمایت جهانی و کشورهای منطقه ای بخواهند حکومت داری کنند و در حال حاضر هم این گروه با چالش های بزرگ اقتصادی مواجه هستند که این می تواند مشکلات جدی سیاسی را برای این گروه در پی داشته باشد.

لازم به ذکر است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ پیشین امریکا برای صلح افغانستان، در گفت‌وگوی ویژه با طلوع‌نیوز گفته است که در روزهای پیش از سقوط کابل، توافق شده بود تا نیروهای طالبان وارد کابل نشوند و طی دو هفته روی یک حکومت همه‌شمول موافقه شود.

خلیل‌زاد گفته است که او در این باره با ملا برادر و تیم مذاکره کننده طالبان گفت‌وگو کرده بود و قرار بود شماری از سیاسیون و یک تیم با صلاحیت از حکومت پیشین به دوحه بروند و با طالبان روی یک حکومت همه شمول موافقت کنند.

به گفته خلیل‌زاد، قرار بر این شده بود که فیصله هیأت‌ها در دوحه روی حکومت همه‌شمول نهایی باشد و اشرف غنی نیز آن را پذیرفته بود. به گفته او، این حکومت همه شمول برای یک دوره موقت درنظر گرفته شده بود که خروج اشرف غنی از افغانستان همه چیز بر هم خورد.

کلیدواژه