عقرب 19, 1400 18:09 Asia/Kabul

کارشناس ایرانی و آگاه امور منطقه گفت: اگر افغانستان امنیت داشته باشد برای همه کشورهای همسایه این کشور مفید است و برگزاری نشست های منطقه ای می تواند مسیر را برای امنیت در این کشور فراهم کند و کشورهای منطقه هم باید تلاش کنند که رنج های مردم افغانستان کاهش پیدا کند.

روح الله قاسیمان کارشناس سیاسی و آگاه امور منطقه در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن تشریح نشست کشورهای همسایه افغانستان در هند گفت: نشست های که برای افغانستان توسط کشورهای همسایه این کشور برگزار می شود می تواند برای افغانستان بسیار مناسب باشد و همسایگان این کشور می توانند برای امنیت مردم و طراحی دولت آینده این کشور اثر گذار باشند.

وی در ادامه افزود: اگر افغانستان امنیت داشته باشد برای همه کشورهای همسایه این کشور مفید است و برگزاری نشست های منطقه ای می تواند مسیر را برای امنیت در این کشور فراهم کند و کشورهای منطقه هم باید تلاش کنند که آلام مردم افغانستان کاهش پیدا کند.

این کارشناس ایرانی، عدم حضور پاکستان و چین را از چالش های این نشست بر شمرد و گفت: پاکستان یکی از کشورهای مهم برای افغانستان است و چین هم یکی از ابرقدرت های اقتصادی در دنیا است و وقتی این دو کشور در نشست هند شرکت نکرده اند، نشان می دهد که هنوز اتحاد و انسجام واحد میان همسایه های افغانستان بوجود نیامده است.

قاسمیان اظهار داشت: آمریکا برای مهار و کنترل چین تصمیات مختلفی را در نظر گرفته است که امضای تفاهم نامه چهارجانبه میان هند، استرالیا، آمریکا و ژاپن یکی از راه های مهار چین در حوزه جنوب غرب آسیا است و چین، هند را شریک آمریکا می داند و عدم شرکت چین در نشست هند به خاطر آن است که هند با همکاری آمریکایی ها بر علیه منافع هند وارد عمل شده است.

این مدرس دانشگاه حضور ایران در کنار مردم افغانستان را بسیار مهم برشمرد و افزود: ایران با کشورهای دیگر یک تفاوت اساسی دارد و ایران و افغانستان دارای تاریخ، زبان و فرهنگ مشترک هستند و حضور ایران در کنار مردم افغانستان با حضور دیگر کشورهای همسایه این کشور متفاوت است و همین نگاه تمدنی باعث شده است که ایران نقش پررنگی در حوزه های مختلف در افغانستان  داشته باشد.

لازم به ذکر است که نشست کشورهای همسایه افغانستان امروز در هند برگزار شد و مشاوران و دبیران امنیت ملی هفت کشور منطقه شرکت کننده در نشست هند امروز در بیانیه پایانی این گردهمایی بر ضرورت تشکیل یک حکومت باز و فراگیر در افغانستان که نماینده همه مردم این کشور باشد، تأکید کردند.

بر اساس بیانیه منتشرشده، در این نشست در مورد وضعیت در حال تحول افغانستان به ویژه اوضاع امنیتی و پیامدهای منطقه‌ای و جهانی آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

شرکت کنندگان در این نشست بر حفظ تمامیت ارضی افغانستان تاکید و با مداخله قدرت‌های خارجی در این کشور مخالفت کرده‌اند.

مشاوران امنیت ملی و دبیران شورای امنیت ملی کشورهای منطقه  همچنین تاکید کردند که خاک افغانستان نباید برای پناه‌دهی، آموزش، برنامه‌ریزی یا انجام اقدامات تروریستی استفاده شود.

آنان همچنین در برابر تهدید افراط‌گرایی، جدایی‌طلبی و قاچاق مواد مخدر در منطقه ،همکاری جمعی را خواستار  شدند و با محکومیت تمام فعالیت‌های تروریستی بر تعهد قاطع خود برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن تاکید کردند.

این نشست منطقه‌ای امروز (چهارشنبه، ۱۹ عقرب) به ریاست آجیت دوال مشاور امنیت ملی هند برگزار شد و در آن روسیه، کشورهای آسیای مرکزی، ایران و هند شرکت کردند؛ اما چین و پاکستان دعوت هند را نپذیرفته‌اند.

کشورهای منطقه در حالی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید می کنند که تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

یکی از شرایط شناسایی بین‌المللی طالبان که از سوی کشورها مطرح می‌شود، تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است.

کلیدواژه