حضور نماینده ایران در مراسم نماز جمعه غرب کابل، نشانه حمایت ایران از مردم افغانستان است
(last modified 1400-08-29T10:14:42+00:00 )
عقرب 29, 1400 14:44 Asia/Kabul

کارشناس ایرانی و آگاه امور افغانستان گفت: حضور معاون سفیر ایران در کابل در نماز جمعه شیعیان این شهر نشانگر این است که امنیت مردم افغانستان به ویژه شیعیان این کشور برای جمهوری اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است و این حضور نمادین باعث دلگرمی و نگاه مثبت مردم افغانستان به ایران را در پی خواهد داشت.

سید رضا میر طاهر کارشناس ایرانی و آگاه امور افغانستان، در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حضور معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در مراسم نماز جمعه این شهر گفت: حضور معاون سفیر ایران در مراسم نماز جمعه غرب کابل، نشانه حمایت نمادین ایران از مردم افغانستان بخصوص شیعیان این کشور در مقابل اقدامات تروریستی گروهگ داعش در افغانستان است.

وی افزود: متاسفانه در سه ماهه اخیر داعش در افغانستان بر شدت حملات خود به ویژه بر مراکز مذهبی شیعیان افزوده و این باعث ناامنی در افغانستان شده است و گروه طالبان هم تا کنون نتوانسته است اقدامات موثری در مقابل این گونه حملات انجام دهد.

این کارشناس ایرانی بیان داشت: یکی از دغدغه های مهم ایران که در دیدار حسن کاظمی قمی نماینده ایران در امور افغانستان با طالبان هم مطرح شد، جلوگیری از حملات داعش در افغانستان به ویژه حمله بر مراکز مذهبی شیعیان است و جمهوری اسلامی خواستار اقدامات قاطع طالبان در این راستا شد.

میرطاهر اظهار داشت: افغانستان بعد از فروپاشی با مشکلات زیادی مواجه است و باید کشورهای همسایه به ویژه ایران در جهت حل مشکلات مردم این کشور با آنان همکاری کند و از جهتی باید توجه داشت که هر گونه بی ثباتی در افغانستان تبعات منفی زیادی برای کشورهای همسایه در پی دارد و امنیت در افغانستان به سود همه کشورهای همسایه افغانستان خواهد بود.

این آگاه امور افغانستان تاکید کرد: حضور یک نماینده از ایران از جهتی اهمیت این مراسم عبادی سیاسی را نشان می دهد و همچنین نشانگر این است که امنیت مردم افغانستان به ویژه شیعیان این کشور برای جمهوری اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است و این حضور نمادین نماینده ایران در نماز جمعه، بازتاب مثبتی در افغانستان خواهد داشت و همچنین باعث دلگرمی و نگاه مثبت مردم افغانستان به ایران است.

وی در ادامه به چالش های موجود طالبان در افغانستان اشاره کرد و بیان داشت: مشکلی که طالبان در حال حاضر دارد این است که تا کنون از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است و منابع مالی آن نیز توسط آمریکا بلوکه شده است و در چنین شرایطی سازمان ملل باید راه های کمک به مردم افغانستان را در دستور کار خود قرار دهد و همه باید بپذیرند که طالبان یک واقعیت در جامعه افغانستان است و البته سازمان ملل و کشورهای جهان باید در کنار کمک به مردم افغانستان طالبان را تشویق کنند که یک حکومت فراگیر را در افغانستان بوجود آوردند.

لازم به ذکر است که سید حسن مرتضوی، معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل ظهر دیروز 28عقرب/آبان 1400 با حضور در نماز جمعه مسجد جامع اباصالح المهدی (عج) منطقه دشت‌برچی در غرب کابل اظهار کرد حکومت سرپرست در افغانستان با همکاری با مردم محلی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از هرگونه تهدید و آسیب به کار بسته است و اکنون طالبان علاوه بر نیروهای امنیتی، نیروهای محلی را مسلح کرده است تا امنیت مکان ها و مراسم مذهبی از جمله مراسم پرفیض نمازجمعه را تأمین کند.

مرتضوی افزود: تأمین امنیت مردم افغانستان به ویژه شیعیان از جمله خواست‌های اساسی مقامات تهران است و نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان در سفر این هفته خود به کابل در این رابطه با مقامات امارت اسلامی بحث و تبادل‌نظر کرده است.

وی با اشاره به حضور خود در نماز جمعه مردم غرب کابل اضافه کرد: خواستیم از نزدیک از وضع تأمین امنیت این مراسم مطلع شویم و این پیام را بدهیم که جمهوری اسلامی ایران تمام‌قد در کنار ملت افغانستان ایستاده است و برای صلح، امنیت و صلابت آن‌ها تلاش می‌کند.

دشت‌برچی و مراسم مذهبی شیعیان در غرب کابل از حدود دو ماه پیش  با افزایش فعالیت گروه تروریستی داعش تاکنون شاهد چندین انفجار بوده است و مردم برای حضور در آیین های مذهبی و نماز دچار ترس و واهمه شده‌اند.

در یک هفته اخیر حدود 5 انفجار در این منطقه از پایتخت افغانستان رخ داده که مسوولیت 4 مورد را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفته است.

کلیدواژه