قوس 28, 1400 13:35 Asia/Kabul

استاد دانشگاه و کارشناس افغان گفت: اظهارات اخیر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل سازمان مهاجرین یک گام مهم در راستای ساماندهی بهتر مهاجرین در ایران است و تشکیل این سازمان نتایج مطلوبی هم برای جامعه میزبان و هم جامعه مهاجر در پی خواهد داشت.

سید وحید الله ظهوری حسینی استاد دانشگاه و مدیر بنیاد علمی فرهنگی کوثر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن اشاره به اهمیت تشکیل سازمان مهاجرین در ایران گفت: اظهارات ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل سازمان مهاجرین یک گام مهم در راستای ساماندهی مهاجرین خارجی در ایران است و در گذشته هم حجت السلام رئیسی در سمت های مختلفی که داشت در این راستا اقدامات خوبی انجام داده است و اظهارات اخیر وی هم نشان از اهمیت موضوع در نگاه رئیس جمهور اسلامی ایران است.

وی افزود: در مورد مهاجرین مقیم ایران بخصوص مهاجرین افغانستانی تا کنون نهاد و مراکز مختلف زحمات زیادی را کشیده اند اما تا کنون یک مرکز مشخصی در این حوزه وجود نداشته و تشکیل سازمان مهاجرین نشان از اهمیت موضوع برای جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس افغان بیان داشت: حمایت نظام مقدس اسلامی ایران از مهاجرین هم برای نظام و هم برای مهاجرین از اهمیت خاصی برخوردار است و تشکیل سازمان مهاجرین می تواند باعث قانونمند شدن بهتر اتباع خارجی در ایران شود و در صورت تشکیل این سازمان نتایج مطلوبی هم برای جامعه میزبان و هم جامعه مهاجر در پی خواهد داشت.

ظهوری حسینی افزود: سازمان مهاجرین می تواند هم برای تصمیم گیری بهتر مسئولان نظام اسلامی در مورد ساماندهی مهاجرین در ایران موثر باشد علاوه بر این که سهولت های هم برای جامعه مهاجر ایجاد خواهد کرد.

 

لازم به ذکر است که آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر خود به استان یزد با حضور در جلسه شورای اداری یزد ساماندهی بحث اتباع در ایران را از دیگر ضرورت‌های اجرایی دانست و بیان کرد: ما باید سازمان مهاجرین تشکیل دهیم تا بتوانیم آن طور که باید به مسائل اتباع خارجی رسیدگی شود.

رئیس جمهور ایران هم چنین روز پنج‌شنبه در دیدار «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در مورد مهاجرت افغانستانی‌ها به کشورهای اروپا گفت: قریب به ۴ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران هستند و از آنها پذیرایی می‌شود. کشورهای غربی وعده‌های زیادی برای کمک به مهاجران افغانستانی دادند اما هیچ  کمکی به آنها نکردند.

رئیس جمهور ایران کمک به مهاجران افغانستانی توسط ایران را یک وظیفه انسانی و اسلامی دانست و در این‌باره، اظهار داشت: مهاجران افغان چه بخواهند در ایران بمانند یا بخواهند از ایران عبور کنند را حمایت می‌کنیم.

کلیدواژه