پیشنهاد های ایران در نشست کشورهای سازمان همکاری اسلامی در مورد افغانستان جامع و فراگیر بود
(last modified 1400-09-29T08:41:01+00:00 )
قوس 29, 1400 13:11 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در نشست کشورهای سازمان همکاری اسلامی یک دیدگاه جامع و فراگیر بود به ویژه در رابطه با ایجاد یک صندوق کمک برای مردم افغانستان پشنهاد ایران بسیار مهم بود که مورد تصویب اعضای این نشست هم قرار گرفت.

گل محمد مختاری کارشناس افغان در امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: نشست کنفرانس کشورهای اسلامی می تواند در جهت حل مشکلات امت اسلامی موثر باشد، هر چند که اصل تشکیل نشست های این سازمان برای ملت فلسطین است اما دیگر موضوعات مهم هم می تواند در دستور کار کشورهای اسلامی قرار بگیرد و در حال حاضر با توجه به شرایط افغانستان، برگزاری این نشست با محوریت تحولات این کشور می تواند در جهت کمک به مردم افغانستان مفید واقع شود.

وی در ادامه افزود: در این نشست از یک سو طالبان توقع داشتند که به رسمیت شناخته شوند و از سوی کشورهای اسلامی و اعضای نشست تلاش داشتند تا امکان کمک برای مردم افغانستان فراهم شود.

مختاری در ادامه به پشنهاد های حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست اشاره کرد و افزود: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در این نشست یک دیدگاه جامع و فراگیر بود به ویژه در رابطه با ایجاد صندوق کمک برای مردم افغانستان بسیار مهم بود که مورد تصویب اعضای این نشست هم قرار گرفت.

 این کارشناس افغان اظهار داشت: آنچه که در حال حاضر مهم است نحوه رسیدن کمک ها به دست خود مردم افغانستان است و باید مشخص شود که آیا این کمک ها در اختیار حاکمیت طالبان قرار می گیرد یا به دست خود مردم قرار داده می شود؛ چون در این هوای سرد و با توجه به شرایطی که طالبان به وجود آورده اند باید زمینه ای فراهم شود که کمک های کشورهای خارجی مستقیم به دست مردم نیازمند برسد.

وی تصریح کرد: طالبان می توانند شکم خود را سیر کنند ولی کارمندان دولت چند ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و با مشکلات فروانی دست و پنجه نرم می کنند و باید زمینه فراهم شود که امکانات و کمک های لازم هر چه زودتر به دست مردم برسد.

محمد مختاری در ادامه ضمن اهمیت تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان یادآور شد: همه کشورهای سازمان همکاری اسلامی در این نشست بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کردند و یگانه راه برون رفت از مشکلات فعلی را تشکیل یک نظام همه شمول در این کشور دانسته و از طالبان خواستند که زمنیه چنین حکومتی را فراهم کنند.

لازم به ذکر است که هفدهمین نشست فوق العاده وزرای خارجه و نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی  با محوریت تحولات افغانستان به میزبانی پاکستان دیروز 28قوس/آذر 1400 در اسلام آباد پایتخت این کشور برگزار شد .

در این نشست نمایندگان ۵۷ کشور اسلامی با برجسته سازی بحران اقتصادی و انسانی در افغانستان بر ضرورت توجه گسترده جامعه جهانی به مشکلات این کشور تاکید کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران  در این نشست گفت: ما معتقدیم امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان تنها از طریق مشارکت جمعی واقعی و حکومت فراگیر و موثر که همه اقوام و مذاهب در آن نقش داشته باشند، میسر است .

وزیر امور خارجه  ایران افزود ،جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته میزبان میلیونها مهاجر و آواره افغان بوده است و این مهاجران و آوارگان، حاصل تجاوز و اشغالگری آمریکا بوده‌اند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان در این نشست با توجه به اینکه 75 درصد از بودجه افغانستان از کمک های بین اللملی تامین می شد، گفت: توقف این کمک ها و مسدود کردن این دارایی های این کشور از طرف آمریکا، افغانستان را در آستانه فروپاشی قرار داده است .

عمران خان با انتقاد از رویکرد نامناسب آمریکا در قبال تحولات افغانستان، خطاب به واشنگتن هشدار داد، هرج و مرج در افغانستان به نفع هیچ طرفی نیست و تبعات تشدید نابسامانی در این کشور تنها محدود به ایران و پاکستان نخواهد بود

کلیدواژه