از نگاه روسیه صلح و ثبات در افغانستان تنها با حکومت فراگیر امکان پذیر خواهد بود
(last modified 1400-10-05T09:57:40+00:00 )
جدی 05, 1400 14:27 Asia/Kabul

کارشناس ایرانی و آگاه امور منطقه گفت: از نگاه روسیه صلح و ثبات در افغانستان فقط با تشکیل یک حکومت فراگیر از همه اقوام و مذاهب امکان پذیر خواهد بود و اگر چنین دولت شکل نگیرد ممکن است جنگ داخلی آغاز شود و در آن صورت امنیت آسیای مرکزی، چچن و مناطق مسلمان نشین روسیه هم تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت.

پیر محمد ملازهی کارشناس ایرانی و آگاه امور منطقه در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد تاکید رئیس جمهور روسیه مبنی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان گفت: روسیه نسبت به افغانستان و تحولات آن همیشه حساس بوده است و این فقط مربوط به زمان حاضر هم نیست بلکه از قرن 19 که بازی بزرگ بین امپراتوری تزاری روسیه و انگلیس در شبه قاره هند آغاز شد، روسیه به افغانستان توجه داشت و آن رقابت ها عامل مهمی برای توجه روسیه به مسئله افغانستان بود.

وی در ادامه افزود: در طول این دو قرن گذشته روس ها همواره نسبت به تحولات افغانستان نظر خاص خود را داشته اند که همین نگاه و همچنین رقابت با آمریکا باعث تجاوز روس ها به افغانستان شد و در شرایط کنونی هم که طالبان به قدرت رسیده اند ثبات افغانستان برای روس ها خیلی مهم است، و این کشور می خواهد که افغانستان به صلح و ثبات برسد و مشکلی از ناحیه افغانستان امنیت ملی روسیه و کشورهای متحد آن یعنی آسیای میانه را تهدید نکند.

ملازهی اظهار داشت: از نگاه روس ها لازمه این که صلح و ثبات در افغانستان برقرار شود، شکل گیری یک دولت فراگیر است که همه اقوام و مذاهب در آن حضور داشته باشد؛ به دلیل این که اگر یک دولت فراگیر به وجود نیاید ممکن است جنگ داخلی آغاز شود و در آن صورت امنیت آسیای مرکزی، چچن و مناطق مسلمان نشین روسیه هم تحت تاثیر این مسئله قرار بگیرد.

 این کارشناس سیاسی بیان داشت: نگاه طالبان نسبت به دولت فراگیر با نگاه روسیه و دیگر کشورهای منطقه و جهان متفاوت است و طالبان همین دولت موقت خود را یک دولت فراگیر می دانند و معتقدند که تعدادی از وزرا غیر پشتون هستند، اما مشکلی که وجود دارد این است که افرادی که با طالبان از قومیت ها و مذاهب دیگر آمدند این ها کاملا در چهارچوب همان نگاه طالبان حرکت می کنند، بنابر این دنیا، کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی این را نپذیرفته اند.

ملازهی در ادامه افزود: طالبان بر این باورند که دیر یا زود همین دولت فعلی را به رسمیت خواهند شناخت، حالا ممکن است کمی هم آن را تعدیل کنند و بعضی افراد دیگری را وارد دولت کنند و زمینه را طوری به پیش ببرند که دنیا به این نتیجه برسد که راهی جز این که با طالبان کار کنند وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در هر حال طالبان یک گروه ایدولوژیک است که در چهارچوب ایدولوژی خاص خودش حرکت می کند و خیلی سخت می شود قبول کرد که این گروه به سمت پذیرش یک نوع حکومتی برود که تفکرات و احزاب مختلف سیاسی در آن حضور داشته باشد.

لازم به ذکر است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست سالانه خبری اش یک بار دیگر بر ایجاد یک حکومت فراگیر و همه شمول در افغانستان تاکید می‌ورزد و می‌گوید که در رهبری افغانستان باید تمامی اقوام این کشور سهیم باشند.

ولادیمیر پوتین در باره احتمال به رسمیت شناختن طالبان، می گوید که روسیه در حال همکاری با همه هم پیمانان جهانی اش است تا به یک تصمیم سنجیده شده دست یابد.

روسیه که از رقیبان سرسخت ایالات متحده امریکا به حساب می رود، واشنگتن را یک بار دیگر عامل نا بسامانی های کنونی در افغانستان می داند.

رییس جمهور روسیه می گوید که ایالات متحده و ناتو باید اشتباهات دو دهه جنگ را در افغانستان جبران نمایند.

ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، افزود: روسیه با در نظر داشت حقایق در باره به رسمیت شناختن حکومت طالبان به بیش خواهد رفت و برای داشتن یک موقف هماهنگ با جامعه بین الملل در این باره تلاش دارد. ما در باره یک راه مشترک کار می کنم تا همه بازی گران جهانی در آن تعامل داشته باشند. ما تلاش میکنیم تا یک تصمیم نیرومند بگیریم

کلیدواژه