جدی 26, 1400 10:43 Asia/Kabul
  • نیروی دریایی ایران؛ حافظ امنیت در آب های آزاد
    نیروی دریایی ایران؛ حافظ امنیت در آب های آزاد

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، برقراری امنیت و کمک به شناورهای حاضر در سطح دریا و همچنین نشان دادن اقتدار نظام همراه با ارسال پیام صلح و دوستی را اهداف ایران از حضور در آب‌های آزاد دانست.

به گزارش رادیو دری، امیر دریادار "شهرام ایرانی"  با اشاره به اهداف حضور نیروی دریایی ارتش ایران در دریاهای دورتر گفت: برقراری امنیت دریانوردی و اعلام این موضوع که جمهوری اسلامی ایران با توانمندی‌های خود به ویژه در حوزه دریا، هیچ گونه محدودیتی برای حضور درهیچ نقطه‌ای ندارد، مهم ترین اهداف حضور ایران در فواصل بیشتر است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هرگونه فعالیت و عملیات میان نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با هماهنگی، همدلی و هم افزایی صورت می‌گیرد تصریح کرد: این هماهنگی سبب می‌شود دشمن نتواند هیچ گونه خللی در سامانه و ناامنی در حوزه تروریسم دریایی که تخصص آن‌ها است، ایجاد کند.

کشور ایران به لحاظ جغرافیایی در موقعیتی حساس قرار دارد؛ دریای خزر در شمال، خلیج‌ فارس و دریای عمان در جنوب و تنگه استراتژیک هرمز نیز در اختیار ایران است که نشان دهنده موقعیت بسیار حساس و استراتژیک این کشور در غرب اسیا است.

حدود ۹۰ درصد تجارت ایران نیز از طریق دریا انجام می‌شود و این درحالی است که آب های بین المللی با تهدید تروریسم و دزدی دریایی مواجه اند اما حضور مقتدر نیروی دریایی ایران موجب شده است دشمنان نتوانند مشکل جدی در مسیر اقتصادی این کشور ایجاد کنند.

نیروی دریایی ایران از دهه هشتاد شمسی و با جدی شدن دزدی دریایی در خلیج عدن و تنگه باب المندب اقدام به اعزام ناوگروه هایی در قالب یک شناور رزمی و یک شناور پشتیبانی به آن منطقه و مناطق دیگر کرد. از آن زمان تاکنون، نیروی دریایی ایران از هزاران کشتی عبوری ایرانی و حتی غیر ایرانی محافظت کرده و در موارد متعددی مستقیماً با دزدان دریایی هم درگیر شده و اقدام به آزادسازی کشتی های ربوده شده نیز کرده است.

رهبرمعظم انقلاب اسلامی بارها بر ضرورت تقویت اقتدار دریایی تأکید کرده‌اند؛ ایشان در سال 1388 در دانشکده علوم دریایی نوشهر تاکید کردند: " نیروی دریایی امروز در بسیاری از نقاط عالم و در کشور ما یک نیروی راهبردی است؛ به چشم یک نیروی راهبردی به نیروی دریایی باید نگریسته شود. سواحل جنوب شرقی کشور که در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، مناطق بسیار مهمی است و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پیشرفت است؛ به آنجاها اهتمام کنید و اهمیت بدهید. دریانوردی‌ها را که امروز بحمدالله شکل پیشرفته‌ای نسبت به گذشته گرفته است، ادامه بدهید، به زیرسطحی‌ها اهمیت بدهید و توجه کنید، امکانات و تجهیزات پدافندی شناورهای سطحی را در همه جا، به‌خصوص در دریاهای جنوب مورد توجه قرار بدهید."

نیروی دریایی ایران که با وجود شرایط تحریم، با اتکا به توان داخلی و متخصصان ایرانی توانمندی های خود را افزایش داده است در سال جاری توانست اوج این موفقیت ها نشان دهد؛ ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش برای نخستین بار اردیبهشت 1400، با پیمودن ۴۵ هزار کیلومتر مسیر دریایی طی ۱۳۳ روز، طولانی‌ترین دریانوردی تاریخ ایران را به‌نام خود ثبت کرد. ایران به واسطه این عملیات برای نخستین‌بار در اقیانوس اطلس شمالی و نیم‌کره شمالی حضور دریایی پیدا کرد و در مأموریت خود موفق شد با پیمودن مسیر اقیانوس هند، اطلس جنوبی و اطلس شمالی از مجاورت ۵۵ کشور جهان گذر کند .

در حال حاظر نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با مجهز شدن به انواع شناورهای بومی جدید اعم از شناورهای سطحی و زیر سطحی به قدرت دریایی بزرگی در حوزه خلیج فارس وشمال اقیانوس هند تبدیل شده است که این اقتدار تأثیر بسزایی در صیانت از منافع ملی، اهداف دفاعی و همچنین مقابله با تروریسم دریایی و برقراری صلح و امنیت در دریاها دارد.

 

 

 

 

کلیدواژه