ایران ،تاکید مجدد بر ضروررت اجرای بدون تبعیض معاهده ان پی تی
(last modified 1395-08-29T10:36:24+00:00 )
عقرب 29, 1395 15:06 Asia/Kabul
  • ایران ،تاکید مجدد بر ضروررت اجرای بدون تبعیض معاهده ان پی تی

رابرت آینهورن Robert Einhorn عضو ارشد مؤسسه بروکینگز و مذاکره کننده سابق توافق هسته ای ایران و 1+5 /برجام / در سومین جلسه مقدماتی کنفرانس خلع سلاح اتمی و منع تکثیر اروپا درباره برجام گفت ؛ هیچ نشانی وجود ندارد که ایران مشغول فعالیتهای مخفی هسته ای باشد یا توافقنامه برجام را نقض کرده باشد ؛ اما مخالفتها با برجام همچنان در واشنگتن زیاد است .

اظهارات غیر متعارف برخی محافل سیاسی در امریکا در مورد برجام ؛ سیاستی تبلیغاتی و القایی است ؛ زیرا در آنسوی این تحرکات اهداف دیگری پنهان شده است .

برخی منتقدان برجام درامریکا می گویند که این توافقنامه به ایران امکان داده است تا همچنان به  فعالیتهای هسته ای غیر متعارف ادامه دهد . مخالفان برجام به این بهانه در کنگره آمریکا مجموعه ای از طرحها و مصوبات را ارائه کرده اند که هدف از آنها به شکست کشاندن توافقنامه بوده است.

اگر نگاهی به معاهده  منع تولید و گسترش سلاح های اتمی ؛ ان پی تی  واهداف تحقق نیافته این معاهده شود ، مشخص خواهد شد که  منشاءاصلی تهدید  اتمی در جهان چه کشورهایی هستند.

آمریکا در حالی برای محدود کردن دسترسی ایران  به دانش صلح آمیز هسته ای فضاسازی می کند که خود دست کم دارای 9000 بمب اتمی "اعلام شده" است که بسیاری از آنها در پایگاه های آمریکایی در اروپا مستقر هستند . امریکا  تنها کشوری است که از سلاح اتمی استفاده کرد .امریکا حدود یکسال قبل  در منطقه "تونوبا" در ایالت "نوادا" و با کمک بمب افکن های "f15A"  یک آزمایش جدید اتمی انجام داد .گفتنی است بمب هسته ای آمریکایی B 61 چهار نسخه دارد که عبارتند از نسخه های 3 ،4 ،7 و 10 و قرار است بمب جدید و پیشرفتۀ "B61-12" جایگزین همه آنها شود. پیش بینی می شود این بمب در سال 2020 به تولید انبوه برسد.

بحث درباره اصل منع تولید و استفاده  سلاح های هسته ای از سال ۱۹۵۷ آغاز شد اما آنچه موجب به دست نیامدن توافق نهایی در باره خلع سلاح شده است ؛ اختلاف در باره پایبندی یا عدم پایبندی کشورهای دارای سلاح هسته ای به الزامات خلع سلاح هسته ای و همچنین موضوعاتی چون آزمایش هسته ای ، توسعه کیفی تسلیحات هسته ای، و همکاری در بخش انرژی هسته ای برای مصارف هسته ای است .

 مسائل بسیار مهمی در ارتباط با NPT وجود دارند که متاسفانه با طرح موضوعات انحرافی نظیر موضوع هسته ای ایران، تحت الشعاع قرار گرفته اند.ایران به عنوان کشوری که به تمامی تعهدات خود تحت معاهده NPT و اساسنامه آژانس پایبند بوده است نمی تواند به عنوان یک متهم در این عرصه معرفی گردد. درواقع باید گفت ایران کشورمدعی درعرصه بین المللی است ونه متهم؛ درحالیکه آمریکا وسایر دارندگان سلاح اتمی منشاء  واقعی نگرانی های ناشی از اشاعه سلاح هسته ای هستند . ایران پیشنهاد دهنده طرح ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای است .  رژیم صهیونیستی   با کمک های گسترده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه   زرادخانه اتمی خود را توسعه داده و تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه خاورمیانه است .  برخی منابع میزان سلاح های اتمی اسراییل را بین 200 تا 400 کلاهک اتمی تخمین می زنند  .

 امریکا و محافل غربی  اما همچنان سعی دارند  برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را تهدید نشان دهند .این درحالیست که ایران در تعاملی گسترده در جهت اعتماد سازی با برجام  موافقت کرد تا بدنیا نشان دهد که هیچگاه بدنبال سلاح اتمی نبوده و نخواهدبود ؛در حالیکه هیچیک از ادعاها مطرح شده درباره ایران واقعیت نداشت . 

اکنون نیز جمهوری اسلامی ایران در شرایط بعد از برجام پیگیرمطالبات در آرمان های جامعه  بین الملل در باره نابودی همه سلاح ای اتمی است ؛ اما امریکا و آنهایی که سلاح اتمی را در دکترین نظامی  خود  تعریف کرده اند موافق اجرای این معاهده نیستند و برجام را بهانه ای برای تحت الشعاع قرار دادن این مطالبات  قرار داده اند.

کلیدواژه