سفر مقام امنیتی پاکستان به افغانستان؛ به منظور هماهنگی برای چگونگی برخورد با فشارهای جهانی علیه طالبان
(last modified 1400-11-10T10:07:04+00:00 )
دلو 10, 1400 14:37 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: به نظر می رسد سفر مشاور امنیت ملی پاکستان به افغانستان به منظور هماهنگی با طالبان برای چگونگی برخورد با فشارهای جهانی علیه این گروه صورت گرفته باشد.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان به افغانستان برای دیدار و گفت و و با مقامات طالبان اظهار داشت: از آنجایی که جامعه جهانی به دنبال تشکیل حکومتی فراگیر از سوی طالبان است و این گروه را به این خاطر تحت فشار قرار داده سفر این مقام پاکستانی احتمالا برای هماهنگی و گفت و گو پیرامون چگونگی برخورد با این فشارها انجام شده است.

وی افزود: سفر مقامات پاکستانی به افغانستان به ویژه در شرایط کنونی امری غیر منتظره هم محسوب نمی شود زیرا آنچه اکنون در افغانستان مشاهده می شود محصول سال ها برنامه ریزی، تلاش و هزینه پاکستانی ها و به ویژه بخش امنیتی پاکستان است و سفرهای مقامات پاکستانی به افغانستان هم طبیعی و در راستای اهداف از پیش تعریف شده آن ها انجام می شود.

به گفته این کارشناس سیاسی اگرچه برخی موضوعات جزئی مانند خط فرضی دیورند، حصارکشی ها در امتداد این خط و برداشته شدن حصارها در برخی نقاط از سوی طالبان جنجال هایی به پا کرد و وانمود شد که بین طالبان و حکومت طالبان در افغانستان تنش هایی به وجود آمده و اعلام شده که این سفرها در راستای ترمیم روابط و رفع برخی سوء تفاهمات انجام می شود اما به نظر می رسد طرح چنین مسایلی فقط برای فرافکنی است.

مختاری با اشاره به اظهارات منصور احمد خان سفیر پاکستان در افغانستان مبنی بر اینکه این سفر با هدف کمک های بشردوستانه و همکاری های اقتصادی صورت گرفته عنوان کرد: اینگونه سفرها باید تحت عنوان و پوششی صورت بگیرد، وقتی مقامات بخش های امنیتی سفرهایی می کنند عنوان سیاسی به سفرهایشان داده می شود اما کارها به شکل دیگری عملیاتی می شود.

وی اظهار کرد: بر اساس تحلیلی قرار بود طالبان طی شش ماه یک حکومت فراگیر یا همه شمول تشکیل دهد، این وعده ای بود که طالبان به جامعه جهانی داده بودند و جزئی از توافقنامه طالبان با امریکا در قطر بود، اکنون این زمان به اتمام رسیده و طالبان نتوانسته اند چنین حکومتی را تشکیل دهند. اگرچه تلاش هایی کردند و از اقوام مختلف افرادی را در رده های پایین مقرر کردند آما آنچه همسایه های افغانستان و دنیا انتظار داشتند هنوز تحقق پیدا نکرده است.

به گفته این کارشناس سیاسی سفر مقام پاکستانی به افغانستان ممکن است در جهت مدیریت این مساله هم صورت گرفته باشد تا با مقامات طالبان گفت و گو شود که در برابر فشارهای جهانی چگونه عمل کنند. زیرا با اتمام زمستان ممکن است حرکت هایی از سوی مخالفین طالبان نیز انجام شود از اینرو ممکن است این سفرها برای پیشگیری از این مسایل و در راستای تشکیل یک حکومت نسبتا فراگیر صورت بگیرد تا زمینه به رسمیت شناسی طالبان از سوی جامعه جهانی هم فراهم شود.

مختاری در رابطه با تعلل پاکستان برای به رسمیت شناسی طالبان و ارتباط احتمالی آن با بحث تشکیل حکومت فراگیر از سوی طالبان یا اختلافات بین پاکستان و طالبان هم گفت: حکومت طالبان از نظر پاکستان رسمیت دارد زیرا با تلاش خود پاکستانی ها روی کار آمده و بحث اختلافات میان طالبان و پاکستان واقعی نیست. مساله این است که تاکنون هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته و این در حالی است که سفارتخانه های برخی کشورها در افغانستان باز و تعاملاتشان با طالبان برقرار است و به نوعی به صورت غیر رسمی طالبان را به رسمیت شناخته اند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که یک اجماع جهانی شکل گرفته و شروطی برای به رسمیت شناسی طالبان از جمله تشکیل حکومت فراگیر گذاشته شده، پاکستان هم در این دایره قرار گرفته است. در دوره قبلی حاکمیت طالبان، پاکستان آن حکومت را به رسمیت شناخت که باعت رسوایی اش شد، به همین دلیل این بار با احتیاط قدم بر می دارند و ضروری می دانند که با جامعه جهانی هماهنگ باشند.

 

کلیدواژه