پیگیری مباحث امنیتی و اقتصادی؛ از اهداف سفر مشاور امنیت ملی پاکستان به افغانستان
(last modified 1400-11-12T14:04:51+00:00 )
دلو 12, 1400 18:34 Asia/Kabul

معاون وزارت اقتصاد حکومت موقت طالبان گفت: پیگیری مباحث امنیتی و مرزی و گسترش مبادلات اقتصادی میان پاکستان و افغانستان از اهداف سفر مشاور امنیت ملی پاکستان به افغانستان بوده است.

عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: تکمیل حصارکشی و نصب سیم خاردار در امتداد خط دیورند از سوی پاکستان هم از موضوعات مهم مورد بحث بین مقامات پاکستان و طالبان است زیرا سبب می شود تردد قانونمند شود، البته در این زمینه باید توافق دو طرف حاصل شود در غیر اینصورت ممکن است باز هم شاهد مناقشتی باشیم. بنا به این مسایل به نظر می رسد این سفر در شرایط فعلی برای هر دو کشور حائز اهمیت است.

وی افزود: پاکستان علاقه مند است که از طریق افغانستان به آسیای میانه وصل شود، افغانستان هم می تواند از این موقعیت ترانزیتی استفاده بهینه کرده و نقش یک پل را میان آسیای میانه و آسیای جنوبی ایفا کند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: از سوی دیگر تقابلی که بین اسلام آباد و دهلی نو وجود دارد بر اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان هم تاثیرگذار است بنابراین افغانستان می تواند با اتخاذ سیاست بی طرفی فعال از مزایای سیاسی، امنیتی و اقتصادی منطقه بهره مند شود.

نظری در رابطه با تعلل پاکستان در موضوع به رسمیت شناسی حکومت طالبان هم گفت: پاکستان به دنبال آن است که در بحث به رسمیت شناسی طالبان همگام با کشورهای منطقه و جامعه بین المللی حرکت کند. به همین دلیل در تلاش برای متقاعد کردن کشورهای منطقه جهت پیگیری جدی و همه جانبه بحث به رسمیت شناسی طالبان است.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد که دیپلماسی پاکستان در این زمینه در جریان است و اسلام آباد تلاش می کند کشورهای منطقه را قانع کند تا هر چه زود تر حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند.

 

کلیدواژه