دلو 16, 1400 14:27 Asia/Kabul

شاعر و نویسنده افغانستانی گفت: نشست صمیمی شاعران و نویسندگان هم زبان افغانستانی در تهران می تواند در حل مشکلات فرهنگیان، شاعران و نویسندگان مهاجر افغان راهگشا باشد.

سید سکندر حسینی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: این نشست، یک نشست صمیمانه ای بود که از طرف خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و سومین نشستی بود که در حاشیه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار شده بود.

وی افزود: در حاشیه دو نشست قبلی مسایل و مشکلات شاعران، نویسندگان و فرهنگیان مهاجر افغانستان در ایران مورد بحث قرار گرفته به ویژه پس از تغییرات اخیر که در افغانستان رخ داده و جمع زیادی از فرهنگیان از افغانستان به کشورهای مختلف و از جمله جمهوری اسلامی ایران آواره شده اند،

در نشست سوم هم که او حضور داشته مسوولانی از معاونت وزارت ارشاد و دست اندرکاران خانه کتاب و ادبیات ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم حضور داشتند.

به گفته حسینی در این نشست شاعران و هنرمندان افغانستان شعرخوانی و صحبت داشتند و در حاشیه این نشست هم مسایل و مشکلاتی که فرهنگیان و شاعران افغان با آن روبرو هستند به خصوص مشکلات کسانی که به تازگی و پس از تغییرات اخیر به ایران آمده اند، مطرح شد و او هم ضمن شعر خوانی گزارشی از اوضاع فرهنگی داخل افغانستان و اوضاع فرهنگی افغانستان پس از طالبان ارایه کرده است.

این شاعر افغانستانی اظهار کرد: برگزاری چنین نشست هایی در شرایطی که افغانستان از نظر سیاسی-اجتماعی دچار مشکل و بحران است و جمع زیادی از فرهنگیان و ادیبان و فعالان فرهنگی، ادبی و اجتماعی به ایران آمده اند هم در جهت رفع مشکلات اداری که آنان دارند، مفید و راهگشا است و هم برای ارتباط فرهنگی دو ملت ایران و افغانستان و شناخت متقابل فرهنگیان، نویسندگان و شاعران دو ملت.

وی اضافه کرد: جامعه و مسوولین فرهنگی ایران می توانند با ظرفیت های فرهنگی که در داخل افغانستان وجود داشته و مهاجر شده اند آشنا شوند و از آن ها استفاده کنند و مشکلات این فرهنگیان افغان هم از طریق مسوولان و دست اندرکاران فرهنگی ایرانی حل شود.

 

کلیدواژه