اسد 05, 1395 16:54 Asia/Kabul

نشست مقامات افغانستان، پاکستان و ناتو در کابل تکرار نشست های قبلی است و موضوع جدیدی برای ارایه ندارد

استاد دانشگاه در کابل گفت: اجلاس سه جانبه ی مقامات افغانستان، پاکستان و ناتو در کابل تکرار  نشست های قبلی است و موضوع جدیدی برای ارایه ندارد.

دکتر عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: این نشست در ادامه نشست هایی است که در گذشته هم در وارسا (ورشو) برگزار شد و هم بین افغانستان، پاکستان، چین و امریکا برگزار شده بود.

وی افزود: موضوعات کلی نشست همان موضوعات قبلی است از قبیل بحث امنیت و صلح و حمایت از دولت افغانستان به خاطر شرایط پیچیده ی این کشور و منطقه، بنابر این کارکرد آن هم فراتر از نشست های قبلی نیست و می تواند یک تکرار باشد و یا با توجه به شرایط پیچیده ی افغانستان نشستی نمادین تلقی شود.

به گفته ی این کارشناس سیاسی شرکت کنندگان در این نشست ها تلاش می کنند که افکار عمومی را با خود همسو بسازند تا نگرانی های امنیتی که به تازگی در افغانستان ایجاد شده به حداقل برسد.

نظری در مورد اظهارات دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان مبنی بر اینکه یکی از اهداف این نشست گفت و گو پیرامون مساله ی خط دیورند است، گفت: به نظر نمی رسد که این مساله در این نشست بصورت جدی مطرح شود، این قضیه بیشتر بازخورد افکار عمومی است و رئیس جمهور غنی نه اراده ی آن را دارد که بتواند معضل خط دیورند را حل کند و نه توانش را دارا می باشد.

این استاد دانشگاه در کابل عنوان کرد: بحث دیورند میان افغانستان و پاکستان در حال حاضر حل شدنی نیست و حلقه های مختلفی که در درون حکومت افغانستان وجود دارند هم اجازه نخواهند داد که این معضل حل شود. حال آنکه مساله ی دیورند تنها یکی از معضلات بین افغانستان و پاکستان است و مشکلات عدیده ی دیگری هم وجود دارد.

این صاحبنظر سیاسی گفت: تا زمانی که منازعه یا رقابت بین هند و پاکستان وجود داشته باشد نگاه عمق استراتژیک پاکستان نسبت به افغانستان وجود خواهد داشت، پاکستانی ها تلاش می کنند که توازن قدرت را در منطقه ی جنوب آسیا به گونه ای رقم بزند که پاکستان ظرفیت رسیدن به یک قدرت منطقه ای را پیدا کند و به این خاطر به جغرافیایی به نام افغانستان نیاز دارد.

وی اضافه کرد: پاکستانی ها همچنان تلاش می کنند که از طریق افغانستان سیاست خود را به گونه ای سوق دهند که آسیای میانه هم بخشی از بازار کالاها و حتی سیاست پاکستان شود بنابر این تا زمانی که رویکرد کنونی پاکستان ادامه داشته باشد مشکلات بین افغانستان و پاکستان هم کماکان وجود خواهد داشت.

کلیدواژه