کارشناس: تی‌تی‌پی در تلاش برای کسب حمایت تحفظ پشتون‌ها است
(last modified 1403-07-20T08:38:02+00:00 )
میزان 20, 1403 13:08 Asia/Kabul

تحلیلگر مسائل پاکستان می‌گوید تحریک طالبان پاکستان که از جانب ارتش این کشور به شدت تحت فشار قرار گرفته سعی می کند تا برای خود در میان پشتون ها جای پایی باز کند.

حامد حسین تحلیلگر و آگاه مسائل پاکستان در مصاحبه با خبر رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست جنبش تحفظ پشتون‌ها که در تاریخ 20 میزان برگزار می شود گفت: جنبش تحفظ پشتون‌ها (پی تی ام) بنا به بی عدالتی ها و تعصب نژادی علیه مردم پشتون در مقابل ارتش پاکستان اعلام موجودیت کرده و خواستار احقاق حقوق خویش می باشند لذا در این نشست به دنبال آن هستند تا عدالت و انصاف در حقشان رعایت شود و مقامات دولتی و امنیتی پاکستان حقوق آنان را به عنوان شهروندان پاکستان، در نظر گیرند.

وی افزود: هر زمان انصاف و عدالت در جایی برقرار نباشد و تعصب و نژادپرستی حاکم شود هرج و مرج و درگیری رخ خواهد داد چنانکه در خیبرپختونخوا و بلوچستان پاکستان سال‌ها است که بنابر نبود عدالت و وجود تعصبات قومی و نژادی، هرج و مرج حاکم است و گاه به گاه شاهد شورش‌های مسلحانه علیه دولت و ارتش پاکستان هستیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه به سوء استفاده مقامات امنیتی پاکستان از گروه تروریستی تی تی پی اشاره کرد و گفت: مقامات امنیتی پاکستان مدت زیادی از این گروه تروریستی در عملیات مختلف خود علیه قومیت‌ها و مردم به نفع خود استفاده می کردند اما در حال حاضر بنا به مشکلات متعددی که تحریک طالبان پاکستان برای ارتش و دولت اسلام آباد ایجاد کردند، اقدامات شدید امنیتی ضد این گروه اتخاذ نموده اند. لذا تی تی پی به دنبال جای پایی در میان قومیت‌های پاکستان هستند.   

حامد حسین درباره علت اعلام آتش بس تی تی پی به خاطر برگزاری نشست جنبش تحفظ پشتون‌ها -پی تی ام- گفت: اکنون که گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان با مشکلات فراوانی در این کشور مواجه است و تحت تعقیب ارتش قرار دارد، به دنبال این است تا حمایت جنبش پشتون‌ها را به دست آورد و خود را بخشی از این جامعه معرفی کند؛ در حالیکه تی تی پی و پی تی ام در ساز و کار و اهداف مبارزه همواره با هم اختلاف داشته اند و 80 تا 90 درصد پشتون‌ها مخالف افدامات تروریستی تی تی پی هستند.

لازم به یادآوری است که جنبش تحفظ پشتون‌ها اخیرا اعلام کرد که روز بیستم میزان، جرگه بزرگی را تحت عنوان «جرگه عدالت» با هدف بررسی مشکلات و مطالبات پشتون‌ها و همچنین یافتن راه حل‌هایی برای بهبود وضعیت این قوم در منطقه خیبرپختونخوا برگزار خواهد کرد.

نور ولی محسود رئیس تی‌تی‌پی در بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از تجمع اعتراضی جنبش تحفظ پشتون‌ها، برای تسهیل این تجمع آتش‌بس پنج روزه اعلام کرد.

این در حالی است که منظور پشتین بنیانگذار جنبش تحفظ پشتون‌ها در شبکه اجتماعی ایکس تصریح کرده بود این جنبش با تمام گروه‌های مسلح از جمله تی‌تی‌پی مخالف است.

تی‌تی‌پی در حمایت از تجمع «تحفظ پشتون‌ها» پنج روز آتش‌بس اعلام کرد

تیراندازی پلیس پاکستان بر کاروان جنبش تحفظ پشتون‌ها دو کشته و پنج زخمی برجای گذاشت

کلیدواژه