اسد 05, 1395 17:22 Asia/Kabul

داکتر محمد هاشم عصمت اللهی ، عضو سابق کابینه افغانستان در مصاحبه با رادیو دری گفت :جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل منطقه و جهان جزیره ثبات را تشکیل می دهد و همکاریهای ایران و افغانستان برای حفظ ثبات سرحدات بسیار مهم می باشد.

گفتگو با داکتر محمد هاشم عصمت اللهی ، عضو سابق کابینه افغانستان

سوال: درنشست پایانی نخستین اجلاس والیان مرزی افغانستان و ایران توافق شد تا سطح همکاری های اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی افزایش یابد و فیصله های این نشست به گونه جدی پیگیری گردد .گسترش همکاری ولایتهای مرزی دو کشور از کدام جهات حائز اهمیت هست؟

جواب: افغانستان در بیش از سه دهه اخیر تحت تاثیر شرایط مداخلات خارجی و تروریزم، از نعمت امنیت محروم بوده است و بدترین و سخت ترین شرایط را بر کشور ما تحمیل کردند و امروز دولت ما جدا به امنیت و ثبات نیازمند هست. افغانستان در غرب جغرافیای خود، 920 کیلمتر مرز مشترک با ایران دارد و بنابراین از لحاظ جامعه شناسی سیاسی ایجاب می کند که هردو طرف در رابطه به مسئله امنیت به عنوان پیش شرط همکاریهای اقتصادی ، اجتماعی و فرنگی تلاش کنند. ما بر این باوریم که از طرف مرزهای غرب ،هیچ نوع تهدیدی متوجه ثبات و امنیت افغانستان نیست و به واقع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل منطقه و جهان جزیره ثبات را تشکیل می دهد و این نشستها ضرورت دارد که دو طرف مخصوصا والیان دو طرف خط مرزی ایران و افغانستان ،با هم نشست و تفاهم داشته باشند . پس از سفر جناب اشرف غنی به جمهوری اسلامی ایران افق جدیدی در روابط اقتصادی ، فرهنگی و تاریخی باز شده است همانطور که ما در دوره جناب حامد کرزی هم کاملا روابط نیک و دوستانه و سازنده را با جمهوری اسلامی ایران داشتیم و دو طرف عزمشان جزم هست که با هم همکاری داشته باشند زیرا امنیت به تنهایی تامین نمی شود و نقش والیهای دو طرف در مدیریت همکارهای امنیتی ، سیاسی ،اقتصادی و تجاری مهم است و می توان گفت توسعه این همکاریها یک ضرورت تاریخی می باشد.

سوال: همکاریهای مرزی ایران و افغانستان چه تاثیراتی داشته است؟

جواب: جمهوری اسلامی ایران نسبت به امنیت کشور خود بسیار حساس هست و افغانستان هم که تحت تاثیر حمله های آشکار و پنهان تروریزم و مداخلات خارجیها و استکبار جهانی است به شدت به امنیت و ثبات نیاز دارد زیرا از تروریزم و ناامنی ها خیلی متضرر شده است و این ثبات در گرو ثبات مرزهاست .برخلاف مرزهای افغانستان با دیگر کشورها در بین مرزهای افغانستان و ایران شاهد ثبات هستیم و باید مسئولین دو طرف عزم خود را جزم می کنند که در این منطقه تروریزم مهار شود و این ثبات را حفظ کنند والبته شرایط منطقه ایجاب می کند که برگزاری این نشستها بیشتر شود زیرا تفاهم و اقدام مشترک در اثر همین سمینارها و نشستها تامین می شود.

کلیدواژه