قوس 01, 1395 19:10 Asia/Kabul
  • ارتباط پنهانی پاکستان با گروه طالبان افغانستان

روزنامه دیلی تایمز در گزارشی اعلام کرد،وزارت خارجه پاکستان می گوید " اسلام آباد "بطور پنهانی با گروه طالبان افغانستان در تماس است.

 در این گزارش آمده است،وزارت خارجه پاکستان با ارائه گزارشی در مجلس سنای این کشور اذعان کرد این کشور بطور پنهانی با گروه طالبان افغانستان در حال گفتگو است اما سیاست کلی اسلام آباد این است که این گفتگوها مخفی نگه داشته شود.

در این گزارش که به طور مشترک توسط کمیته دفاعی و امور خارجه مجلس سنای پاکستان تهیه شده، آمده است،تصمیم دولت افغانستان و آغاز گفتگوهای صلح با گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی این کشور تصمیمی درست و به جا از سوی کابل بوده است. این گزارش تایید کرده که پس از کشته شدن ملا اخترمنصور سرکرده پیشین گروه طالبان گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان به حالت تعلیق در آمده است.

اعتراف وزارت خارجه پاکستان به ارتباط پنهان با گروه طالبان افغانستان،تایید کننده ادعاهای دولت افغانستان درباره گفتگوهای محرمانه اسلام آباد با طالبان و همچنین نفوذ بر این گروه است.

بر همین اساس است که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان می گوید،دولت پاکستان با ایجاد تمایزبین طالبان و تقسیم آنها به طالبان بد و خوب،موجب ناکام ماندن تلاش های دولت کابل در مبارزه با این گروه شده است. از نظر دولت افغانستان،این سیاست موجب شده تاپاکستان در چارچوب طالبان بد و خوب با آن بخش از طالبان که در این کشور اقدامات تروریستی انجام می دهند مقابله کند و در قبال طالبان در افغانستان موضع حمایتی داشته باشد.

کارشناسان می گویند،نفوذ پاکستان بر طالبان افغانستان که نتیجه ارتباط پنهان اسلام آباد با این گروه است،سبب شده تا مسئله جنگ و صلح در این کشور به نقش آفرینی پاکستان وابستگی بسیاری داشته باشد. به همین دلیل بود که در مارس گذشته در چارچوب طرح آمریکایی نشست چهارجانبه صلح افغانستان،نقش پاکستان برای ترغیب طالبان به گفتگوهای صلح در افغانستان بیش از سایر اعضا اهمیت یافت. افغانستان،آمریکا،پاکستان و چین اعضای نشست چهار جانبه بودند که با وجود برگزاری پنج دور نشست ،این طرح دردست یابی به هدف خود ناکام ماند.

عدم همراهی و همکاری دولت پاکستان با مصوبات نشست چهارجانبه،علت اصلی شکست آمریکا در این طرح بود. بنابراین،پاکستان نقش مهمی در روند صلح و جنگ در افغانستان دارد و اذعان وزارت خارجه آن کشور در ارتباط پنهانی با گروه طالبان افغانستان این مسئله را تایید می کند.

در چنین شرایطی این پرسش مطرح می شود که چرا پاکستان با توجه به میزان قابل توجه تاثیر گذاری بر طالبان افغانستان از این نفوذ خود برای پایان دادن به جنگ و برقراری صلح در این کشور استفاده نمی کند؟. این گمانه مطرح است که پاکستان هنوز مطمئن نشده که در ازای کمک به برقراری صلح در افغانستان از این کشور و آمریکا چه امتیاز ویژه ای دریافت خواهد کرد. به خصوص آنکه سیاست کاخ سفید در ترجیح هند به پاکستان در مناسبات منطقه ای خود و همچنین روند اتهام زنی کابل علیه اسلام آباد و همکاری های روبه رشد افغانستان با هند ،موجب بی میلی پاکستان به کمک برای اتمام جنگ و برقراری صلح در افغانستان شده است. اگر چه هر گونه روابط پنهانی کشورها با طالبان از نظر دولت افغانستان محکوم است و حاکمیت ملی این کشور را نقض می کند.

کلیدواژه