حمل 14, 1401 11:29 Asia/Kabul

کارشناس نظامی افغان تاکید کرد: حکومت طالبان از نگاه تشکیلات، تسلیحات و تجهیزات با تشکیل یک اردوی ملی و استاندارد فاصله بسیار دارد.

اسدالله ندیم در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اعلام سرپرستی وزارت دفاع حکومت موقت طالبان مبنی بر اینکه نود درصد کار تشکیل اردو (ارتش) جدید تکمیل شده و از این میان سی هزار نفر تثبیت رتبه شده‌اند، گفت: طالبان برخی قابلیت ها و ظرفیت های جنگی دارند زیرا حدود دو دهه در برابر دولتی با قوای مسلح نسبتا قوی و نیروهای ناتو در افغانستان جنگیدند و از تجارب جنگی برخوردار هستند اما مساله این است که به عنوان یک گروه چریکی جنگ را پیش می بردند و معیارهای لازم را ندارند.

وی تصریح کرد: اکنون وضعیت تغییر کرده، طالبان حکومت را در اختیار دارند و باید اردو، پلیس و اداره امنیت را بر اساس استانداردهای بین المللی ایجاد کنند بنابراین اردویی که طالبان تشکیل می دهند نمی تواند یک اردوی استاندارد باشد زیرا هنوز بر اساس تشکیلات قبلی خود عمل می کنند. در صفوف طالبان بیشتر کسانی حضور دارند که از قبل با این گروه بوده اند و افراد مجرب و حرفه ای را از صفوف قوای مسلح خارج کرده اند که این به نفع طالبان نیست زیرا افراد حرفه ای در پلیس و اردو معمولا افراد سیاسی نیستند و فقط به فکر کار و مسوولیت خود هستند.

به گفته ندیم تسلیحاتی هم که طالبان در اختیار دارند بیشتر ساخت امریکا است که به مراقبت، نگهداری و نوسازی نیاز دارند در حالی که رابطه خوبی با امریکا ندارند و به نظر می رسد دولت های دیگر هم با نگاه به امریکا با طالبان همکاری نخواهند کرد. ضمن اینکه طالبان هنوز آن قطعات ویژه خود را که عملیات انفجاری انجام می هند حفظ کرده اند که برای کشورهای همسایه و منطقه حساسیت برانگیز و نگران کننده است.

این کارشناس امور نظامی عنوان کرد: اگر طالبان بخواهند اردو و پلیس استاندارد تشکیل دهند باید گذشته این ارگان ها را مطالعه کنند، اردو و پلیس افغانستان سابقه تاریخی خوبی دارد تعلیم نامه های قابل توجه و تجارب مثبتی در این زمینه وجود دارد و طالبان نمی توانند برای ایجاد آن ها تنها با نگاه رزمی چریکی عمل کنند که علیه دولت قبلی یا نیروهای خارجی داشتند.

ندیم اظهار کرد: اردویی که طالبان تشکیل داده اند منحصر به خودشان است، تجربه چند دهه اخیر در افغانستان نشان داده که اردو و پلیس از طرف حکومت ها سیاسی شده و در جنگ های داخلی به کار گرفته شده اند که ناکام هم بوده اند. طالبان هم باید به این نکته توجه داشته باشند زیرا اردو و پلیس آنان هم سیاسی و گروهی است و چنین نیرویی ظرفیت ملی شدن ندارد.

وی افزود: طالبان باید چشم انداز وسیعی را در برابر خود قرار دهند تا اردو و پلیس ملی شود و ملی بودن اردو و پلیس به این معنی است که همه در آن سهم داشته باشند و همه در خدمت منافع مملکتی باشند نه در خدمت منافع قدرت یک گروه یا یک قوم.

 

کلیدواژه