توزیع کمک های جامعه جهانی به مردم افغانستان در هماهنگی با نهادهای حکومتی موثر تر است
(last modified 1401-01-15T07:05:52+00:00 )
حمل 15, 1401 11:35 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت اقتصاد حکومت موقت طالبان گفت: در صورتی که کمک های جامعه جهانی به مردم افغانستان در هماهنگی با نهادهای ذیربط حکومتی صورت بگیرد تاثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود.

عبدالرحمان حبیب در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: در حال حاضر کشورها و نهادهای کمک کننده به افغانستان کمک های خود را شامل مواد غذایی و غیر غذایی به صورت مستقیم به نیازمندان توزیع می کنند، طالبان از این کمک ها استقبال می کند اما اگر این کمک ها در هماهنگی با ادارات دولتی توزیع شود تاثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود چنانکه تاکنون هم حدود دو میلیارد دالر کمک بشردوستانه بین مردم توزیع شده اما تاثیرات اقتصادی آن بر وضعیت مردم چندان قابل مشاهده نیست.

وی افزود: اینکه کشورهای کمک کننده می خواهند کمک ها را به صورت مستقل و بدون هماهنگی با ادارات حکومتی توزیع کنند تاثیر اقتصادی زیادی نداشته و در کاهش فقر و ایجاد اشتغال هم چندان موثر نبوده، توزیع هم شفاف نبوده و آنگونه که باید به مستحقین نرسیده است.

به گفته سخنگوی وزارت اقتصاد حکومت موقت طالبان اگر کمک ها در هماهنگی با ادارات و نهادهای دولتی در افغانستان توزیع شود، هم اجرای آن آسان تر می شود، هم مصارف کمتر می شود و هم به مستحقین واقعی می رسد و به بهبود وضعیت آنان کمک می کند.

عبدالرحمان حبیب عنوان کرد: در حال حاضر تیم های حکومتی از نحوه توزیع کمک ها نظارت می کنند اما چون هماهنگی لازم با نهادهای دولتی وجود ندارد، نظارت کاملی از اجرای پروژه های توزیع کمک ها نمی شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که هماهنگی لازم وجود داشته باشد نهادهای مسوول می دانند کمک ها در کجا و چگونه انجام می شود، به این ترتیب هم می توانند نظارت دقیقی داشته باشند و هم در جهت توزیع درست و دسترسی مستحقین واقعی به آن ها همکاری کنند.

 

کلیدواژه