روابط پاکستانی ها با گروه های هراس افکن حتی پنهانی هم نیست و کاملاً آشکار است
(last modified 1395-09-02T13:09:49+00:00 )
قوس 02, 1395 17:39 Asia/Kabul

پاکستانی ها نه بطور پنهانی بلکه آشکارا با طالبان و سایر گروه های هراس افکن رابطه دارند

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: پاکستانی ها و مخصوصاً بخش های اطلاعاتی و امنیتی آن ها نه بطور پنهانی بلکه آشکارا با طالبان و سایر گروه های هراس افکن رابطه دارند.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به گزارش روزنامه دیلی تایمز مبنی بر اینکه وزارت خارجه پاکستان می گوید "اسلام آباد"بطور پنهانی با گروه طالبان در تماس است اظهار داشت: این روابط حتی پنهانی هم نیست بلکه کاملاً آشکار است. روابط سازمان استخبارات اردوی پاکستان با طالبان از گذشته ها وجود داشته و گروه های هراس افکنی که در افغانستان فاجعه خلق کرده و مردم را قتل عام می کنند و در مساجد و اماکن مذهبی انفجار انجام داده و مردم را به خاک و خون می کشند مراکزشان در پاکستان است.

دیلی تایمز گفته است وزارت خارجه پاکستان با ارائه گزارشی در مجلس سنای این کشور اذعان کرد این کشور بطور پنهانی با گروه طالبان افغانستان در حال گفتگو است اما سیاست کلی اسلام آباد این است که این گفتگوها مخفی نگه داشته شود.

به گفته مختاری بسیاری از گزارش های رسانه ای پرده از روی واقعیت ها بر می دارد طالبان در پاکستان دفتر دارند، نمایندگی دارند، عملیات آن ها از آنجا ساماندهی می شود و تاکنون تعداد زیادی از هراس افکنان که دستگیر شده اند اعتراف کرده اند که در پاکستان  آموزش دیده اند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: همه می دانند که پاکستانی ها و مخصوصاً بخش های اطلاعاتی و امنیتی آن کشور ارتباط کاملاً مستقیم و آشکاری باگروه های هراس افکن دارند و اگرچه دولت پاکستان هم سعی در فرافکنی دارد و اینطور وانمود می کند که طرفدار صلح و آشتی و امنیت در افغانستان است اما در عمل برعکس است و تاکنون عمل صادقانه ای را از سوی پاکستانی ها شاهد نبوده ایم.

وی تصریح کرد: زمانی که هوا سرد می شود و فعالیت های طالبان کاهش می یابد بحث صلح و مذاکره دولت افغانستان با طالبان را پیش می کشند در حالیکه در فصل بهار که مجدداً فعالیت های طالبان آغاز می شود بحث صلح و مذاکره درمیان نیست. بنابراین ارتباط پاکستانی ها با طالبان پنهانی نیست بلکه علنی است و حتی شاهد حضور نیروهای پاکستانی در صفوف طالبان بوده ایم.

مختاری گفت: مسایل متعددی سبب شده که روابط بین افغانستان و پاکستان دچار پیچیدگی شود که یکی اختلافات مرزی و مساله خط دیورند است و تا زمانی که تکلیف آن روشن نشود دخالت های پاکستان در امور افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت. اختلافات در مورد آب نیز وجود دارد و رقابت های منطقه ای و اختلافات بین هند و پاکستان هم اثرات خود را دارد.

وی اضافه کرد: پاکستانی ها هند را به جنگ نیابتی با خود در افغانستان متهم می کنند و کارهای زیربنایی اقتصادی و فرهنگی که هند در افغانستان انجام می دهد برای پاکستانی ها خوشایند نیست. از سوی دیگر بی میلی افغانستان به استفاده از راه های تجاری پاکستان و تمایل به بندر چابهار و احیای راه ابریشم، ایجاد خط آهن از چین به افغانستان و ادامه آن به سمت ایران و امثال آن برای پاکستانی ها قابل پذیرش و تحمل نیست از اینرو تلاش می کنند که افغانستان را همچنان در بحران نگه دارند و جنگ را به نقاط مختلف این کشور بکشانند تا این برنامه ها عملی نشود.

 

کلیدواژه