حمل 20, 1401 18:00 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: ممنوعیت کشت، تولید، قاچاق و مصرف مواد مخدر در افغانستان در صورتی که تبلیغاتی نباشد و جنبه عملی به خود بگیرد اقدامی نیک و مفید است.

داکتر سید علی اقبال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به فرمان رهبر طالبان در مورد ممنوعیت کشت، تولید، قاچاق و مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی اظهار داشت: این فرمان در نفس خود خوب است اما مساله این است که این فرمان ها و پیام ها شعاری و تبلیغاتی نباشند و جنبه عملی به خود بگیرند.

وی با یادآوری اینکه در دوره قبلی حکومت طالبان هم شاهد بودیم که ممنوعیت این مواد به صورت گسترده اعمال و تا حد زیادی جلو کشت مواد مخدر گرفته شد، اظهار امیدواری کرد که حکومت طالبان این بار هم بتواند برای جلوگیری از کشت و تولید مواد مخدر برنامه های عملی و موثری را روی دست بگیرد.

این استاد دانشگاه در کابل در مورد اینکه در سال های گذشته اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته، عنوان کرد: کشوری که درگیر جنگ باشد کمتر فرصت پیدا می کند موضوعات را اولویت بندی کند. اما به نظر می رسد در این مقطع زمانی فرصتی فراهم شده تا طالبان با این موضوع به صورت جدی تر برخورد کنند.

به گفته اقبال اگرچه در سال های گذشته هم مجموعه ای از ساختارهای حکومتی، نهادهای بین المللی، کنوانسیون ها و توافقاتی را برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان شاهد بودیم اما کار بنیادی در این زمینه صورت نگرفت زیرا گروه های مختلف درگیر جنگ و خارجی ها هم در کشت، تولید و قاچاق این مواد نقش داشتند و به این دلایل اقدامات ارزشمندی برای مبارزه با مواد مخدر انجام نشد و اقداماتی که صورت می گرفت ضعیف بود. با همه این ها به نظر می رسد که پیام رهبر طالبان در مورد ممنوعیت کشت و تولید مواد مخدر هم بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

این کارشناس افغان در مورد ضرورت توجه به کشت جایگزین خشخاش در افغانستان هم گفت: این موضوع به عنوان یک راهکار عملی باید مورد توجه قرار بگیرد و کشورهای کمک کننده هم به آن توجه کنند. البته در سال های گذشته تلاش هایی در این زمینه انجام شده اما تغییر سلیقه کشاورزان خشخاش کار به دلیل درآمد قابل توجه آنان از این ناحیه کار دشواری است بنابراین ضمن اینکه محدودیت اعمال می شود باید فرصت هایی هم در اختیار کشاورزان قرار داده شود.

وی اضافه کرد: فراهم آوری شرایط دسترسی کشاورزان به بذرهای مناسب، وسایل و تجهیزات کشاورزی و آبیاری مناسب از راه هایی است که می تواند به مرور زمان در کاهش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان تاثیرگذار باشد.

 

کلیدواژه